طرح ناسا برای ساخت آسانسور فضایی بر روی ماه!!

یکی از محققان سابق ناسا قصد دارد پروژه ساخت آسانسور فضایی بر روی ماه را با استفاده از فناوری های موجود تا یک دهه آینده عملی کند.

 

nasa Elevator

 

به گزارش “یک پارس”به نقل از ایسنا، پروژه آسانسور فضایی برای انتقال ربات یا انسان از زمین به فضا طی چند دهه اخیر مطرح شده، اما تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

 

«مایکل لین» طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ میلادی در پروژه سیستم مفهومی آسانسور فضایی با موسسه تحقیقات پیشرفته مفهومی ناسا همکاری داشت و پس از آن با تأسیس شرکت LiftPort Group، تحقیقات در خصوص طراحی ربات هایی با قابلیت صعود به ارتفاع به وسیله بالن های شناور را آغاز کرد.

 

محققان این شرکت در نخستین گام برای اجرای پروژه آسانسور فضایی قصد دارند پلت فرم یک بالن شناور متصل به زمین را طراحی کنند تا ربات بتواند به ارتفاع دو کیلومتری در آسمان صعود کند؛ در مراحل بعد حسگرهای بیشتری به سیستم اضافه شده و توان ربات برای صعود به ارتفاع ۳۰ کیلومتری ارتقاء می یابد.

 

پلت فرم این بالن های شناور تنها می توانند به عنوان برج های مخابراتی کم هزینه برای فراهم کردن اینترنت بی سیم، نظارت بر محصولات کشاورزی، بررسی گسترش آتش سوزی در یک منطقه یا انتقال دوربین برای بررسی بلایای طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند.

 

ساخت آسانسور فضایی بر روی ماه از دشواری های کمتری در مقایسه با ساخت این آسانسور بر روی زمین برخوردار است، چراکه ماه از جاذبه کمتری برخوردار بوده و دارای جو نیست.

 

این دو عامل می تواند چالش در انتخاب نوع مواد برای ساخت آسانسور فضایی را برطرف کند.

 

«لین» از احتمال عملی شدن پروژه آسانسور فضایی بر روی ماه با استفاده از فناوری های فعلی تا هشت سال آینده خبر می دهد.

 

در کنار تحقیقات این شرکت، محققان ژاپنی شرکت Obayashi نیز در حال کار بر روی پروژه آسانسور فضایی هستند که احتمالا تا سال ۲۰۵۰ میلادی ساخته خواهد شد.

تکنولوژی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.