طرز تهیه نان کماج خرمایی

مواد لازم :





















شیر ۲ لیوان
آب ولرم ۱لیوان
تخم مرغ ۶ عدد
شکر ۱/۵ ( یک و نیم ) لیوان
روغن مایع یک و یک سوم لیوان
مایه خمیر ۳ قاشق سوپخوری
آرد ۸ الی ۹ لیوان
خرمای بدون هسته و چرخ شده به میزان لازم
سیاه دانه و کنجد به مقدار لازم
زرده تخم مرغ ۱ الی ۲ عدد
طرز تهیه :
تهیه خمیر نان کماج دو مرحله ای است
۱_ مرحله اول برای تهیه خمیر کماج
نیم لیوان شکر و سه قاشق خمیر مایه ویک لیوان آب ولرم را خوب با هم مخلوط میکنیم و خمیرنسبتاً شلی درست میشود که این خمیر را در جای گرمی گذاشته تا مایه خمیر عمل کند و موجب ور آمدن آن شود اگر دما مناسب باشد سریعتر و گر نه مدت بیشتری طول خواهد کشید .بایستی آنقدر صبر کنید تا حبابهایی در خمیر ایجاد شده و خمیر بالا آمده و کاملاً سبک شود . بعد نوبت به تهیه مرحله دوم خمیر میشود .
۲_ مرحله دوم تهیه خمیر کماج
در این مرحله تخم مرغها را در ظرفی بریزید و با همزن خوب بزنید بعد شیر (۲ لیوان ) و شکر ( ۱ لیوان ) و روغن ( یک و یک سوم لیوان ) را اضافه و باز هم هم بزنید وخمیر مرحله اول را به آن اضافه کنید و باز هم به هم بزنید تا مخلوط شود و آرد الک شده اضافه کنید معمولاً بنا بر اینکه نوع آرد معمولی و مخصوص نانوایی باشد یا آرد سفید مخصوص کیک میزان آردی که اضافه میکنید کمی فرق میکند تا آنجایی آرد اضافه شود که خمیر به دست نچسبد . روی خمیر را بپوشانید ودر جای نسبتاً گرمی قرار دهید تا حجم آن بیش از دو برابر شده و ور آید وکاملاً درون خمیر متخلخل و حفره هایی ایجاد شود که نشانه آماده بودن خمیر میباشد .نیم ساعت قبل از اینکه نانها را در فر بگذارید فر را روشن و روی ۱۸۰ درجه تنظیم کنید . کف سینی را چرب و گلوله هایی از خمیر برداشته و خرما درون آن گذاشته و به شکل گیس باف یا گل و یا پاپیون و … هر شکلی که دوست دارید فرم داده و در سینی بچینید و روی آنرا با برس زرده تخم مرغ زده شده بزنید و دانه کنجد یا سیاه دانه بریزید و در فر مدت ۲۰ دقیقه گذاشته و بعد از این مدت در گرمکن فر بگذارید تا روی آن طلایی شود اگر فر شما گرمکن ندارد گریل را روشن کرده و وقتی طلایی شد نان کماج آماده شده را در سبد بچینید و سینی دیگری را که از قبل آماده کرده بودید در فر بگذارید
اگر تعدادنفرات شما کم است نصف مقدار بالا را تهیه کنید . این نان برای افطار و صبحانه و به عنوان یک میان وعده سالم برای کودکانتان در مدرسه بسیار مناسب میباشد.

مراحل تهیه خمیر:





نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.