طلاق زمینه ساز استرس در کودکان

۰۶اردیبهشت،

یک روانشناس گفت: کودکان طلاق به سبب جدایی والدین امنیت عاطفی را تجربه نکرده و دچار استرس می شوند.

مظلومی در گفتگو با خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، کودکان طلاق به سبب جدایی والدین همانند کودکانی که دارای خانواده سالم می باشند امنیت عاطفی را تجربه نمی کنند که همین امر سبب تاثیرگذاری مستقیم روی عزت نفس، استرس و دیگر ویژگی های فردی آنان می گردد.

وی به مشکلات این کودکان اشاره کرد و گفت: کودکان طلاق مشکلاتی نظیر دیدگاه های منفی نسبت به خود، ناساگازی با همسالان و والدین و مشکلات رفتاری دارند.

وی با بیان این که تاثیرات طلاق بستگی به شخصیت و جنسیت کودک دارد اظهار داشت: دختران معمولاً گوشه گیر و مضطرب و پسران پرخاشگر شده و از اطاعت سرباز می زنند.

مظلومی تصریح کرد: کودکان قبل از مدرسه عمق فاجعه را درک نکرده و بیشتر اضطراب جدایی از والدین را دارند بنابراین خود را به خاطر جدایی آنان سرزنش و دچار احساس گناه نابه جا می شوند.

وی ادامه داد: کودکان بزرگ تر انگیزه والدین شان را برای طلاق درک می کنند ولی اغلب نگران اثرات آن بر آینده خود می باشند و غالباً خشم شدیدی را نشان می دهند.

این روانشناس به والدینی که فرزندان را علیه طرف دیگر تحت تاثیر قرار می دهند اخطار داد و گفت: عواقب روانی این رفتارها غریبه شدن با یکی از والدین است که اثرات ناخوشایندی بر روی شخصیت روانی کودک دارد به طوری که کودک دیگر مایل نیست پدر و یا مادر خود را ببیند.

وی با تاکید بر این که طلاق در خانواده متشنج تاثیرات مثبتی نیز بر روی کودک می گذارد گفت: هنگامی که کودک والدین را درگیر می بیند الگوبرداری نادرستی از لحاظ تربیتی صورت می گیرد در این شرایط طلاق درمانگر  است و خانواده به آرامش می رسد.

مظلومی در پایان خاطر نشان کرد: والدین باید امنیت عاطفی و احساس اطمینان را به کودکانشان منتقل کرده تا در برابر کودکان عادی احساس تنهایِی، استرس و بی پناه بودن نکنند./ز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.