طلای سفید در آستانه معامله در تالار نقره‌ای

خبرگزاری آریا-  مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی گفت : اگر عرضه‌کنندگان با درخواست خریداران مبنی بر کاهش قیمت پنبه موافقت کند، شاهد معاملات این محصول در تالار نقره ای خواهیم بود.
پنبه (طلای سفید) از ابتدای امسال در رینگ کشاورزی بورس کالا عرضه می شود اما تاکنون خریداران و فروشندگان به توافق نهایی برای معامله این محصول نرسیده اند.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، دی ماه سال گذشته بود که پس از پنج ماه تاخیر، پنبه در بورس کالا به‌ درخواست تعاونی‌های کشاورزی پنبه‌کاران پارس پذیرش شد.

به این ترتیب بر اساس مصوبات چهل و هشتمین جلسه هیات پذیرش بورس کالا و اوراق بهادار، پنبه محلوج با گریدهای مختلف در فهرست محصولات بورس کالا قرار گرفت. این کالا تولید تعاونی‌های کشاورزی پنبه‌کاران پارس بوده که با شرایط تعهد عرضه سالانه در بورس به میزان ۶۵ درصد تولید سالانه یا ۷۰ هزار تن به شرط وجود تقاضا به تایید هیات پذیرش رسید.
در آن زمان قرار شد تا عرضه پنبه در بورس کالا آغاز شود اما این طور نشد و عرضه‌کننده‌ای که اصرار به عرضه داشت، تمایل زیادی به بورسی شدن پنبه نشان نداد. اما در این میان سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به عرضه پنبه خرید تضمینی سال۹۰ در بورس تمایل نشان داد که اسفندماه سال گذشته پنبه روی تابلوی رینگ کشاورزی رفت اما به‌دلایل مختلف این محصول در بورس معامله نمی شود.
مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی که عرضه کننده پنبه در بورس است،‌ در خصوص دلایل معامله نشدن این محصول به خبرنگار سنا گفت: در عرضه های نخست پنبه در بورس، قیمت پایه کمی بالا بود و خریداران درخواست کاهش قیمت را داشتند، اما در جریان یک معامله که خریدار و فروشنده بر سر قیمت توافق کردند به یکباره همه چیز تغییر کرد و معامله ای انجام نشد.
محمدرضا گرامی پور اظهار داشت: در جریان این عرضه، یکی از خریداران خواستار خرید اعتباری پنبه شد که با توافق سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران مقدمات برای معامله آن فراهم شد اما درست روزی که خریدار قصد ارائه تضامین به بورس را داشت قیمت جهانی پنبه به طرز عجیبی سقوط کرد و خریدار هم از انجام معامله منصرف شد.
به گفته گرامی پور در آن روز قیمت هر تن پنبه در بازارهای جهانی از ۲ هزار دلار به زیر هزار و ۷۰۰ دلار رسید که این کاهش در ماه های اخیر بی سابقه بود.
مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی با بیان اینکه شرایط معامله پنبه در بورس کالا وجود دارد، گفت : اگر عرضه‌کنندگان با درخواست خریداران مبنی بر کاهش قیمت موافقت کند، شاهد معاملات این محصول در تالار نقره ای خواهیم بود.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.