طهماسب صلح جو: فیلم کوتاه پدر سینما است

در آستانه برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران؛

فیلم کوتاه آغاز کننده فعالیت فیلمسازان در عرصه سینما وتلویزیون بوده و حکم پدر سینما را دارد.

طهماسب صلح جو منتقد سینما در خصوص بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به خبرنگار حوزه سینماباشگاه خبرنگاران گفت: برگزاری این جشنواره همیشه به فیلم کوتاه کمک کرده و بدون این جشنواره آثار جایی را برای ارزیابی و نمایش پیدا نمی‌کنند.

وی در ادامه گفت: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تشویقی برای فیلمسازان جوان و سازنده های آن بوده که در فضایی توانایی‌های خود را به نمایش می‌گذارند.

این منتقد در خصوص تاثیرگذاری جشنواره بر رشد کیفی کار فیلمسازان افزود: تاثیر جشنواره بیشتر کیفی بوده و فیلمی که در جشنواره بعنوان اثر برتر انتخاب می‌شود خود معیار و ملاکی برای فیلمسازان بوده که بدانندارزشهای کیفی در سینمای ایران در چه سطحی قرار دارد.

صلح جودر خصوص تبلیغات کم جشنواره اظهار داشت: متاسفانه بیشترین بودجه و هزینه برای جشنواره‌های فیلم بلند بوده و فیلم‌های کوتاه که پایه و اصل سینما است هزینه کمتری برای آن صرف می‌شود.

وی ادامه داد: فیلم کوتاه فرزند سینما نبوده بلکه حکم پدر سینما را دارد و اولین فیلم‌هایی که تولید و ساخته شد فیلم کوتاه بود، سینما فعالیت خود را با فیلم کوتاه آغاز کرده است.

این منتقد تصریح کرد: تحولات ساختاری و کیفی از فیلم کوتاه صورت گرفته با این همه ارزشی که فیلم کوتاه دارد متاسفانه سیاستگزاران سینما بیشترین توجه را به فیلم بلند دارند و به فیلم کوتاه کمتر بها می‌دهند.

صلح جو اظهار داشت: راهکار جدی که برای تبلیغات فیلم کوتاه باید انجام داد در وهله اول این است که به آن توجه کرد و ارزش فیلم کوتاه را به جای بیاورند زیرا فیلم کوتاه طفیلی سینما نیست.

وی ادامه داد: خیلی از تهیه‌کنندگان و فیلمسازان تصور می‌‌کنند که چون اسم آن کوتاه بوده بی‌ارزش است در صورتی که اینطور نیست و باید تعریفی درست و سنجیده از فیلم کوتاه صورت بگیرد.

این منتقد افزود: مخاطب عام کمتر به دیدن فیلم کوتاه می‌رود زیرا این آثار کمتر از رسانه‌های مختلف از جمله سالن سینما به نمایش گذاشته می‌شود.

صلح جو عنوان کرد: سینما وابستگی به اقتصاد دارد و بیشترین بودجه صرف جشنواره فیلم بلند می‌شود واگر در صدی هم به فیلم کوتاه اختصاص یابد شکوفاتر می‌شود.

وی در خصوص سطح کیفی فیلم‌های کوتاه جشنواره بیان کرد: سطح کیفی فیلم‌های کوتاه خوب بوده و با توجه به اینکه فیلمسازان امکانات و محدودیت‌هایی را در اختیار دارند.

این منتقد ادامه داد: با وجود سرمایه اندک که به فیلمسازان اختصاص داده می‌شود اما در بین آثار آنها فیلم‌‌هایی وجود دارد که بسیار درخشان بوده و از حد انتظار و سطح توانایی تکنیکی سینمای ایران فراتر است.

صلح جو اظهار داشت: در فیلم کوتاه جاذبه‌های تکنیکی و اجرایی وجود داشته که در فیلم بلند به آن توجه نشده است.

این منتقد در خصوص استقبال از جشنواره فیلم کوتاه گفت: از این جشنواره بیشتر سازنده فیلم کوتاه و دانشجویان سینما استقبال می‌کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه استقبال بخش حرفه‌ای سینما از جشنواره فیلم کوتاه کم بوده و زمانی که آنها فیلم‌هایی به غیر از آثار خودشان را نمی‌بینند، موضوع جدیدی را هم کشف نمی‌کنند و سینمای ایران درجا می‌زند.

صلح جو خاطر نشان کرد: سینماگران باید روحیه کشف و جستجو را در سینمای حرفه‌ای قوی‌تر کنند./ص


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.