ظرفیت عملیاتی بندر نوشهر به ۲٫۵ میلیون تن رسید/ بندر نوشهر به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران گفت: ظرفیت عملیاتی بندر نوشهر به ۲٫۵ میلیون تن رسیده که تا ۳ سال آینده این ظرفیت به ۳٫۵ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، سید نبی الله سیدپور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران در همایش ملی جستجو، نجات و مقابله با آلودگی های نفتی دریا واقع در نوشهر با بیان اینکه بندر نوشهر اولین و قدیمی ترین بندر احداث شده در مازندران است گفت:‌ قدمت این بندر به بیش از ۷۰ سال می رسد که در طول این سالها فعالیت های بندری بسیاری داشته است.

وی با اشاره به اینکه بندر نوشهر براساس آمارهای اعلام شده ظرفیت عملیاتی بیش از ۳۰۰ هزار تن را دارد افزود: از سال ۱۳۷۰ برنامه توسعه بندر را با هدف ارتقاء ظرفیت عملیاتی بیشتر آغاز کرده ایم.

سیدپور در خصوص برنامه های توسعه زیرساختی بندر نوشهر توضیح داد و گفت: اسکلت ها، موج شکن ها، انبارهای مسقف و روباز براساس فعالیت های بندری و دریایی باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با بیان اینکه ظرفیت عملیاتی این بندر به ۲٫۵ میلیون تن رسیده است گفت: تا ۳ سال آینده سعی داریم این ظرفیت عملیاتی را به ۳٫۵ میلیون تن برسانیم.

سیدپور در ادامه تصریح کرد: در ۵ سال آینده ظرفیت عملیاتی بندر نوشهر به ۷ میلیون تن و در ۱۰ سال آینده به ۱۰ میلیون تن برسانیم.

وی در خصوص اقدامات مهم بندر نوشهر در ۱۰ سال اخیر توضیح داد و گفت: بازسازی اسکله های قدیمی و احداث اسکله های جدید به طول ۵۳۰ متر و اضافه شدن ۲۷ هکتار محوطه به بندر نوشهر از جمله اقدامات مهم بندر نوشهر در ۱۰ سال اخیر به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته بندر نوشهر تبدیل به منطقه ویژه اقتصادی شده است افزود: در این راستا تجهیزاتی در اختیار تجار قرار دادیم تا با سهولت بیشتر کالا را به کشور وارد کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران با بیان اینکه در سفر سوم استانی هیئت دولت به نوشهر مصوبات بسیاری اجرا شده است گفت: ۲ مصوبه از جمله اختصاص ۴۰ میلیارد تومان به توسعه اقتصادی بندر نوشهر و قرار گرفتن ۲۰۰ هکتار از اراضی حاشیه شهر در اختیار بندر نوشهر از جمله مصوبه های مهم سفر سوم استانی هیئت دولت به نوشهر به شمار می رود.

سیدپور با اشاره به اینکه بندر نوشهر در دریای شمال کشور بیشترین عمق را دارد افزود:‌ در حال حاضر کانال ۶ متری آبشخور در داخل اسکه ۵ متر عمق دارد که در صدد هستیم این عمق را به ۷ متر برسانیم تا مسیر رفت و آمد کشتی ها با سهولت صورت گیرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی نوشهر در خصوص کالاهای وارد شده به بندر نوشهر گفت: غلات، آهن آلات، کاغذ و مقوا، مواد اولیه از جمله کالاهای وارد شده به بندر نوشهر به شمار می رود.

وی در ادامه تصریح کرد: در ۶ ماه اول امسال ۶۰۰ هزار تن در بندر نوشهر و فریدون کنار کالا وارد شده که رشد ۶۵ درصدی نسبت به ۶ ماه مشابه سال گذشته دارد.

سیدپور در ادامه توضیح داد: ترانزیت این بندر عمدتا از کشورهای شمالی آذربایجان و قزاقستان است و ترانزیت در کشورهای جنوبی تنها با کشور عراق صورت می گیرد.

وی با اشاره به نوسانات موجود در بازار ارز این سازمان گفت: بیشتر ارتباطات نوسانات موجود بازار ارز مرتبط با تجار است و بایستی سعی کنیم شرایط را برای مبادلات آسان تر کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۷ میلیون لیتر ظرفیت مخازن نفتی شرکت نفت در چالوس بوده که تا پایان سال حجم عملیات بنادر نوشهر و فریدون کنار به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برسانیم و سعی داریم تا پایان سال این ظرفیت را به ۱ میلیون و ۵۰۰ میلیون لیتر افزایش دهیم./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.