ظریف: آمریکا می‌داند ادعایش در بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت باطل است/ شرمنده مردم هستم

وزیر امور خارجه ایران می‌گوید آمریکا می‌داند ادعایش در بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران باطل است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا،  محمد جواد ظریف با اشاره به تلاش‌های ناکام آمریکا برای برگرداندن قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت علیه ایران گفت:  آمریکایی‌ها خودشان  هم می‌دانند که ادعای آنها در این زمینه باطل است و در همین چارچوب تلاش دارند از روش قلدری برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند و در همین چارچوب گفته اند  هر کس که به  ایران سلاح بفروشند آنها را تحریم می‌کنیم.

وزیر امورخارجه  افزود: این ادعای آمریکا نیز بیانگر این است که خود آنها نیز باور ندارند که می توانند  تحریم‌ها  را بازگردانند.

این دیپلمات ارشد ایران با اشاره به برخی ادعاهای پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مورد  برجام  و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌های شورای امنیت  علیه ایران گفت : این اظهارات نشان می‌دهد که او برجام  را نخوانده و فقط مصاحبه ها را خوانده است و گویی منتظر فیلم برجام است تا آن  را ببینند و بفهمد برجام چه چیزی است.

ظریف در ادامه گفت‌وگوی خود با شبکه دو سیما با اشاره به تهدیدات آمریکا برای اجرای قطعنامه ۱۹۲۹ اظهار کرد: به نظرم اظهارات آمریکایی‌ها در این زمینه بیشتر  یک نوع ژست سیاسی است و اگر آمریکایی‌ها بخواهند به ادعای این قطعنامه اقدام به بازرسی کشتی‌های ایرانی انجام دهند، از نظر ما راهزنی دریایی است و با این اقدام برخورد می‌شود و آمریکا مسئول عواقب این موضوع است.

ظریف همچنین با تاکید مجدد بر اینکه این گونه اقدامات آمریکا اگر از سوی آنها انجام شود راهزنی دریایی است چون از نظر جامعه بین المللی قطعنامه ۱۹۲۹ وجود ندارد، گفت:  البته آمریکایی‌ها مثل یک آدم قداره بند  عمل می‌کنند که سرکوچه می‌ایستند  می‌گوید هر کسی برای عبور باید ۱۰ تومان به ما بدهد.

ظریف تاکید کرد:  آمریکایی‌ها قبلا  هم این کار در مورد  کشتی‌هایی که ایرانی نبودند ولی میعانات  ایران را حمل می‌کردند انجام دادند، البته  مسئولان  آن کشتی‌ها از آمریکایی‌ها شکایت کردند و همان طور که گفتم اگر آمریکایی‌های بخواهند این اقدام را انجام دهند حتماً با واکنش ایران روبرو می شوند  و ایران قبلا نیز برابر اقدامات خلاف واقع آمریکا واکنش نشان داده است.

ظریف در ادامه مصاحبه خود با تاکید بر اینکه مردم مهمترین عامل قدرت ما هستند، به شرایط اقتصادی مردم در پی  فشارها و تحریم‌های آمریکا اشاره کرد  و گفت : مردم ما امروز واقعاً در فشار و مضیقه هستند. من به عنوان یک خدمتگزار شرمنده مردم هستند. این مردم فشارها را تحمل کرده‌اند  و تحمل این فشار ها از سوی مردم باعث شد که آمریکا در شورای امنیت شکست بخورد. آنها فکر می‌کردند که می‌توانند بر  اساس فشارها مردم ایران را به زانو در بیاورند.

این گفت‌وگو به‌روزرسانی می‌شود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.