عبدالله گل: سرنگونی جت ترکیه توسط سوریه غیر قابل چشم پوشی است

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز که از نشست برزیل بازگشته است خواستار برگزاری یک نشست اضطراری شد.

رسانه‌های ترکیه گزارش دادند، رئیس جمهوری ترکیه امروز (شنبه) گفت که سرنگونی جت جنگی این کشور توسط سوریه “غیرقابل چشم پوشی” است و این رویداد باید پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، به نقل ازخبرگزاری رویترز، عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت: غیر ممکن است که از وقوع چنین رویدادهایی چشم پوشی کنیم. هر آنچه که لازم و ضروری است باید برای پیگیری این مساله انجام شود.

عبدالله گل در عین حال اذعان کرد هواپیمای جنگی ترکیه که هدف نیروهای سوریه قرار گرفت، احتمالا حریم هوایی سوریه را نقض کرده بود.

گل هم‌چنین گفته که پرواز جنگنده‌ها با سرعت زیاد برای عبور از محدوده‌ای کوتاه از یک منطقه مرزی امری عادی است.

مقامات نظامی سوریه اعلام کرده‌اند که این جنگنده وارد حریم هوایی سوریه شده بود و “مطابق مقرراتی که در چنین موقعیت‌هایی اعمال می‌شود”، با آن برخورد شده و جنگنده در آب‌های مدیترانه سقوط کرده است.

نیروهای دریایی سوریه و ترکیه در حال جستجو برای یافتن دو خلبان این جنگنده هستند.

پیش از این، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، به نقل از یک سخنگوی ارتش این کشور گزارش داد که نیروهای دفاع هوایی این کشور روز جمعه، ۲۲ ژوئن، آنچه را “هدفی ناشناس که وارد حریم هوایی سوریه شده بود” خوانده شد، سرنگون کرده‌اند.

بر اساس اعلام ترکیه، جنگنده‌ای که سرنگون شده، از نوع اف-۴ بوده است.

مقامات ارتش سوریه گفته‌اند که این هواپیما در ارتفاع کم و با سرعت زیاد “در حریم هوایی آب‌های ساحلی سوریه در حال پرواز بود.”

یک سخنگوی ارتش سوریه گفت که فقط بعد از سرنگون کردن این هدف بود که مشخص شد آنچه هدف قرار گرفته، یک جنگنده متعلق به ترکیه بوده است.

او اضافه کرد که این هواپیما بعد از آن که هدف توپخانه نیروهای دفاعی سوریه قرار گرفت، در آب‌های ساحی استان لاذقیه سقوط کرد.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز که از نشست برزیل بازگشته است خواستار برگزاری یک نشست اضطراری شد.

عبدالله گل در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا ترکیه با سوریه در مورد این رویداد در ارتباط است، گفت: تماس تلفنی صورت گرفته است. به دلیل اینکه امنیت در سوریه وجود ندارد، ما نمایندگان خود را از سوریه خارج کردیم. البته این به معنای عدم داشتن ارتباط با دمشق نیست. همچنین نیروهای دو کشور همچنان برای یافتن دو سرنشین مفقود شده این جت جنگی با یکدیگر فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد، رئیس جمهوری ترکیه یادآور شد: تحقیقات ترکیه بر این مساله تمرکز دارد که آیا این جت جنگی در داخل مرزهای کشور سقوط کرده است یا خیر.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.