عرضه اوراق سلف نفتی بزودی در بانک سپه

۱۸م دیماه ،

بینا- مدیرعامل بانک سپه گفت: انتشار یافتن اوراق سلف نفتی بزودی توسط بانک سپه و با کمک شرکت ملی نفت انجام خواهد شد.
به گزارش بینا، رامین پاشایی‌ فام در پنجمین کنفرانس توسعه نظام تأمین مالی اظهار داشت: کارکرد نظام پولی و مالی نیازمند تعریف تازهی است تا بتواند تنوع و گستردگی لازم را داشته باشد.
مدیرعامل بانک سپه افزود: با گسترش ابزارهای تأمین مالی، پتانسیل فوق‌العاده کشور و امکان جذب اصولی منابع مالی فراهم می‌شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد کمبود نقدینگی در سطح اقتصاد خرد و بنگاه‌ها هستیم در حالی که در اقتصاد کلان شاهد فزونی منابع مالی هستیم.
وی افزود: شاهد هستیم که بانک مرکزی ابزار اوراق مشارکت که سال‌ها استفاده نکرده بود، به کارگرفته است و این حاکی از وجود منابع فراوان در سطح اقتصاد کلان کشور است.
وی با بیان اینکه بخش پولی کشور پتانسیل بسیار بالایی را دارد، گفت: با توجه به نرخ تورم و تفاوت نرخ‌های حقیقی و اسمی، فضا برای تعریف ابزارهای تازه تأمین مالی فراهم است.
مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه ابزارهای بسیاری از جمله صکوک در بانکداری اسلامی برای تأمین مالی مورد استفاده است، گفت: این ابزارها به گونه‌ای کارا می باشند که در کشورهای غیراسلامی هم مورد استفاده‌اند.
وی در مورد مزایای استفاده از ابزارهایی نظیر صکوک گفت: این ابزار قابلیت اعمال سیاست‌های پولی، مدیریت ریسک و نقدشوندگی بالا را دارد و افزایش نقدینگی سرمایه‌گذار را به دنبال خواهد داشت.
وی در خصوص تفاوت‌های اوراق قرضه با صکوک گفت: صکوک بر مبنای مالکیت دارایی‌هاست در حالی که اوراق قرضه بر مبنای بدهی است.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی با افزایش عقود سه‌گانه مرابحه استصناع و خرید دین، قصد کمک به بازار تأمین مالی را داشت،گفت: اما به سبب ناآشنایی بازار با این ابزارها، استفاده از این عقود تاکنون اجرایی نشده است.
وی در خصوص انتشار یافتن اوراق سلف نفتی گفت: این کار به زودی توسط بانک سپه و با کمک شرکت ملی نفت انجام خواهد شد.
پاشایی فام ادامه داد: پیش‌بینی نشان می‌دهد امکان جذب این منابع وجود دارد و در بخش ارزی هم امکان جذب ۱۰ میلیارد دلار از طریق اوراق سلف نفتی وجود دارد.
به گفته وی: اوراق سلف نفتی اولین ابزار تأمین مالی است که به سرمایه‌گذار اجازه ورود به ریسک حداقلی را می‌دهد.
مدیرعامل بانک سپه خاطرنشان کرد: متأسفانه در یک سال قبل، منابع قابل توجهی در قالب اسکناس‌های ارزی مانند دلار در دست مردم قرار گرفت که عرضه اوراق سلف نفتی سبب بازگشت این منابع به چرخه تولید و صنعت خواهد شد.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.