عزم مجلس برای اجرای آموزش مهارتی در کشور/ایران زیر ۱۵ درصد به آموزش مهارتی پرداخته است

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

مجلس عزم خود را جزم کرده تا بتواند هرچه بیشتر بر روی آموزش مهارتی کار کند.

 به گزارش خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران؛محمدمهدی زاهدی رئیس کمیته آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی صبح امروز در پنجمین جشنواره علمی کاربردی و بزرگداشت بیستمین سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی طی سخنرانی در مر کز  همایشهای بین المللی صدا و سیما گفت: در این دوره از مجلس کمیسیون آموزش تحقیقات برای اولین بار کمیته ویژه ای را تشکل داده و قبل از تشکیل این کمیته تعداد کمیته هایی که در مجلس کمیسیون آموزش تحقیقات بوده سه عدد بود و این دفعه به ۵ عدد رسیده است و هم اکنون برای نخستین بار مجلس عزم خود را جزم کرده که بتواند برای آموزش مهارتی کار کند و سرو سامان بهتری به ‌آن دهد تا بتوانیم به نقطه عطف جدیدی در آموزش کشور برسیم.

وی افزود: متولیان زیادی در بحث فنی و حرفه ای وجود دارند اما هم اکنون در این بخش بسیاری از متولیان به صورت جزیره ای عمل می‌کنند بدون آنکه به مباحث کلان توجه داشته باشند و به همین دلیل آن طور که باید آموزش مهارتی در کشور صورت نگرفته است.

زاهدی د ر ادامه گفت:  هم اکنون تلاش بسیاری از پدر و مادرها این است که فرزندان آنها در کنکور و رشته های پرطرفدار قبول شوند و این درحالی است که در کشورهای پیشرفته۷۰ درصد توجه  افراد به آموزش مهارتی و ۳۰ درصد در تولید علم توجه می شود، در حالی که در کشور ما زیر ۱۵ درصد یعنی ۱۳ درصد به بحث آموزش مهارتی توجه می شود.

وی افزود همین معضل باعث شده که مشکلی به نام مدرک گرایی در کشور به وجود آید و هم اکنون کسب مدرک یک امتیاز تلقی شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون تعداد دانشجویان در کشور زیاد شده و نیاز به فرهنگ سازی آموزش عالی صحیح هستیم.

زاهدی تصریح کرد: هم اکنون در مجلس یکی از اهداف جدی توجه به نظام جامع آموزش مهارتی است چرا که با توجه به ایده های زیادی که در کشور وجود دارد باید توجه ویژه ای به آموزش مهارتی در کشور شود.

به بحث خلاقیت حرفه ای باید  توجه شود

زاهدی در ادامه گفت: هم اکنون ما شاهد هستیم که در آموزش عالی در رویکرد جدید به غیر رشته های مرتبط با دانشگاه توجه می شود و باید این امر یعنی توجه به آموزش مهارتی در کشور توجه شود .

وی افزود به بحث فعالیت های حرفه ای در کشور باید توجه ویژه ای شود و حتما قانون صلاحیت حرفه ای باید تصویب شود در آن صورت است که ما واقعا در کشور مشکل ایجاد شغل و خیل عظیم بیکاران را نداریم.

وی به بحث و نقش رسانه های جمعی و گروهی اشاره کرد و گفت: در کنار تمامی این مواردی که بیان شده نقش رسانه های جمعی و گروهی نیز باید توجه شود و باید بحث صلاحیت حرفه ای و نظام آموزشی در کشور پا بگیرد.

وی افزود: باید دقیقا کاری صورت گیرد که به جای اینکه به ارزش هایی همچون مدرک توجه شود به آموزش تکیه اصلی دانشجوان و مسئولان قرار گیرد و فرد باید مهارت آموزشی را ببیند آن وقت است که انگیزه در میان افراد ایجاد می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این فعالیتها و این سیستم جزء کارهایی است که در مجلس به آن توجه ویژه شده و آنها به طور درستی دنبال میشوند و حتی تک پودمان و آموزش مهارتی در دستور کار با تاکید بر فارغ التحصیلان دانشگاهی قرار گرفته است./ع۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.