عفونت‌های ویروسی

سلامت > عمومی– ویروس‌ها به‌عنوان موجوداتی بسیار ریز که تنها با میکروسکوپ‌های قدرتمند الکترونی می‌توان آنها را مشاهده کرد، از نظر پزشکی تنها وقتی که وارد سلول‌های مستعد پذیرای آنها می‌شوند قابلیت تکثیر پیدا می‌کنند و به این ترتیب به‌اصطلاح شخص را دچار عفونت ویروسی می‌کنند.

امروزه در پزشکی بیشتر از چند مورد انگشت شمار داروی ضد‌ویروس نداریم و انواع آنتی‌بیوتیک که تأثیر بسیاری بر باکتری‌ها دارند بر ویروس‌ها مؤثر نیستند.در این میان گیاه درمانگران شمار زیادی از گیاهان ضد‌ویروس را معرفی می‌کنند؛ گیاهانی که در مواقع ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌توان با استفاده از آنها به روند درمان کمک بسیار کرد. اکیناسه یکی از مشهور‌ترین گیاهان ضد‌ویروس است. در اکیناسه سه ترکیب با اثر اختصاصی ضد‌ویروس وجود دارد؛ اسید کافئیک، اسید چیکوریک و اکیناسین. جدای از این موارد عصاره ریشه اکیناسه خاصیت تقویت‌کنندگی دستگاه ایمنی بدن را نیز دارد. عصاره گَوَن نیز پیشنهاد دیگر گیاه درمانگران در درمان عفونت‌های ویروسی است. همچنین مطالعات اروپایی نشان می‌دهد که مصرف گون برتقویت دستگاه ایمنی نیز مؤثر است.

سیر نیز اگرچه خاصیت آنتی بیوتیکی‌اش بر هیچ‌کس پوشیده نیست اما طی مطالعات علمی نشان داده شده ترکیب گوگردی موجود در سیر بر ویروس‌ها نیز مؤثر است. گیاه درمانگران برای جلوگیری از شایع‌ترین بیماری ویروسی یعنی سرما‌خوردگی پیشنهاد می‌کنند که افراد روزانه تا چند حبه سیر خام را به همراه وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.

مصرف شیرین بیان نیزپیشنهادی دیگر برای مقابله با بسیاری از ویروس‌ها محسوب می‌شود. همچنین گفته می‌شود یکی از هشت ترکیب ضد‌ویروسی شیرین‌بیان به نام گلیسیریزین مانع انجام بسیاری از فرایند‌های مربوط به تکثیر ویروس‌ها می‌شود. نوشیدن دم‌کرده چند قاشق خشک کرده ریشه شیرین بیان در یک فنجان آب جوش در این زمینه بسیار مؤثر و مفید است. گیاهان دیگری که در فرهنگ گیاه درمانگران دارای ترکیبات ضد‌ویروسی شناخته می‌شوند عبارتند از: زنجبیل، اکالیپتوس، یاس زرد، پیچ امین‌الدوله و بادرنجبویه.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.