عفونت گوش میانی دومین بیماری شایع در بین کودکان است

نوشته شده در تاریخ ۲۵/آذر/ – ۱۲:۱۸ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی:

خبرگزاری : رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی، عفونت گوش میانی را دومین بیماری شایع در بین کودکان دانست و گفت: اکثر مبتلایان با دریافت آنتی بیوتیک‌های مناسب بهبود می‌یابند اما درصد اندکی از آنها در معرض خطر ابتلا مکرر و طولانی مدت این بیماری قرار دارند.

دکتر محسن نراقی با بیان اینکه عفونت گوش میانی در کودکان بسیار شایع است گفت: عفونت گوش میانی بعد از سرماخوردگی دومین بیماری شایع در بین کودکان است. آناتومی شیپور استاش در کودکان با بزرگسالان متفاوت است و همین امر موجب شده تا کودکان نسبت به عفونت گوش میانی حساس‌تر باشند. بروز این بیماری در کودکان موجب تجمع ترشح چرک در گوش میانی می‌شود که با علائمی مانند درد گوش و کم‌شنوایی همراه است که برای درمان باید آنتی بیوتیک‌های مناسب دریافت کنند.

وی با بیان اینکه اکثر کودکان با مصرف آنتی بیوتیک بهبود می‌یابند افزود: اما در برخی از کودکان علیرغم مصرف آنتی بیوتیک، بیماری به صورت مزمن باقی می‌ماند و ترشحات چرکی در گوششان تجمع می‌یابد و دچار کاهش قدرت شنوایی می‌شوند. بروز این عارضه در برخی کودکان ممکن است با درد همراه نباشد و فقط دچار کاهش شنوایی شوند.

رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی درباره عواملی که موجب ابتلای طولانی مدت کودکان به عفونت گوش میانی می‌شوند عنوان کرد: ابتلای مکرر به سرماخوردگی، آلرژی، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و… جزو عواملی هستند که موجب ابتلای طولانی مدت کودکان به عفونت گوش میانی می‌شوند.

به گفته وی؛ میزان شیوع و ابتلای عفونت گوش میانی در کودکانی که یکی از والدین آنها سیگاری باشد نسبت به سایر کودکان بسیار بیشتر است و این در حالی است که به درمان نیز کم‌تر پاسخ می‌دهند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه با توجه به اقداماتی که انجام آنها می‌تواند، موارد ابتلا را کاهش دهد گفت: والدینی که کودکان آنها به صورت مکرر و طولانی مدت دچار عفونت گوش میانی می‌شوند باید توجه داشته باشند کودکان خود را به مهد کودک نبرند، آنها را از دود سیگار در امان نگه‌دارند و واکسن‌های فصلی کودکان را فراموش نکنند.

نراقی در پایان خاطرنشان کرد: تجمع کودکان در مکان‌هایی مانند مهدکودک آنها را در مواجهه با عفونت‌‌های ویروسی مکرر قرار می‌دهد و موجب سرایت عفونت ویروسی و سرماخوردگی از فردی به فرد دیگر می‌شود.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – اجتماعی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.