عفو بین الملل اعدام اتباع ایرانی در عربستان را توحش خواند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه‌ ای به اعدام ۱۸ تبعه‌ ایران به اتهام “قاچاق مواد مخدر” واکنش نشان داد.

“آن هریسون” رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این نهاد حقوق بشری جهانی، در اعتراض به این اقدام دولت عربستان گفت: اعدام اتباع ایرانی در عربستان سعودی، اقدامی توحش ‌بار است که یادآور دوران قرون وسطی است.

سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر اینکه گزارشها و اسناد آنها نشان می ‌دهد که صدها نفر در عربستان در سالهای اخیر اعدام شدند، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد وضعیت اتباع خارجی حاضر در عربستان وخیم تر نیز شده و دادگاه ها برخوردی تبعیض آمیزتر با متهمین خارجی تبار دارند.

به گفته‌ مسئولان این سازمان، تعداد افرادی که در سال ۲۰۱۲ به اتهام حمل یا قاچاق مواد مخدر در عربستان اعدام شدند، نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

در بیانیه‌ این سازمان تاکید شده که روند برگزاری دادگاه های این متهمین در عربستان “عادلانه” و برمبنای “قوانین حقوقی” نبوده و ایرانی های اعدام شده از حق برخورداری از وکیل نیز محروم بوده اند.

در بیانیه‌ عفو بین الملل به نقل از هریسون تاکید شد که درباره‌ صحت اتهام ایرانیهای اعدام‌ شده نیز تردیدهای جدی وجود دارد.

این بیانیه تاکید دارد: در عربستان سعودی قانون جزایی مبنی بر توافق ها و موازین بین المللی وجود ندارد و بسیاری از قضات دادگاهها بر مبنای نظر و دیدگاه های شخصی خود حکم صادر می کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.