عقب‌نشینی امارات ازطرح مسئله جزایر ۳گانه

منابع دیپلماتیک از عقب نشینی امارات از طرح مسئله جزایر سه گانه در نشست آتی وزرای خارجه اتحادیه عرب که پنج شنبه برگزار می شود، خبر دادند.

به گزارش مهر، پیش از این اعلام شده بود که وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست روز پنج شنبه جاری خود در قاهره مسئله ادعاهای واهی امارات درباره جزایر سه گانه را بررسی خواهند کرد.

منابع آگاه دیپلماتیک در گفتگو با الشرق الاوسط اظهار داشتند که مقامات اماراتی با عقب نشینی از اقدام قبلی خود، تقاضا کرده اند که مسئله جزایر سه گانه به طور کامل از دستور کار نشست آتی اتحادیه عرب خارج شود.

بر این اساس، پیش از این مقرر بود که مسئله سوریه و بحران میان سودان و سودان جنوبی به همراه ادعاهای امارات در باره جزایر سه گانه در این نشست مطرح شده و درباره آن بیانیه صادر شود. اما مقامات اماراتی اخیرا از اتحادیه عرب خواسته اند این موضوع از دستور کار خارج شده و تنها مسئله سفر “محمود احمدی نژاد” رئیس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی مورد بررسی قرار گیرد.

هیأت وزیران امارات در نشستی که روز گذشته در ابوظبی برگزار کرد، روابط با جمهوری اسلامی ایران را تاریخی خواند اما بار دیگر ادعاهای واهی خود را درباره جزایر ایرانی مطرح کرد.

 پیش از این اتحادیه عرب نیز در نظر داشت روز پنج شنبه جاری در نشست خود ادعاهای امارات درباره جزایر سه گانه که مالکیت تاریخی آن از ایران است، را بررسی کند.

البته بر مبنای اسناد تاریخی اماراتی ها درباره جزایر تنب کوچک، تنب بزرگ و بوموسی هیچ گونه ادعایی را نمی توانند مطرح کنند و اما بهانه جویی آنها از طریق قرارداد ۱۹۷۱ دولت وقت ایران با انگلیس درباره جزیره بوموسی ایجاد شده است.

خاطر نشان می شود امارات در پی سفر”محمود احمدی نژاد” به جزیره ابوموسی سفیر خود را از تهران فراخوانده بود. این در حالی است که مالکیت تاریخی جزیره ابوموسی از آن ایران است و ادعاهای امارات در این باره هیچ زمینه حقوقی بین المللی ندارد.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.