عکس‌‌های بی‌مشتری با بودجه‌های میلیاردی

جام جم آنلاین: تیرماه را می‌توان برای هنر کشور ماه اکسپو نامید اگرچه این روزها اکسپوی عکس در حالی به نیمه راه خود رسیده است که از مجموع ۴۹۷ اثر از ۶۸ هنرمند، تنها سه فریم عکس به فروش رسیده است.

به گزارش جام‌جم، اکسپوی عکس از پنجم تیرماه در موسسه فرهنگی هنری صبا آغاز به کار کرد و عکاسان و هنرمندانی که در این اکسپو آثار خود را ارائه کردند به امید فروش عکس‌هایشان، هزینه‌های زیادی را از جیب متقبل شدند تا بتوانند آثارشان را به فروش برسانند.

با وجود سپری شدن نیمی از این نمایشگاه تنها سه فریم عکس به فروش رسیده است. یکی از این عکس‌ها متعلق به نیما مقیمی است که به قیمت ۶۰۰ هزار تومان فروش رفته است. دو فریم دیگر نیز متعلق به بهرام شعبانی است که هریک به قیمت ۲۵۰ هزار تومان فروخته شده‌‌ است.

در این نمایشگاه ارزان‌ترین عکس‌ها با قیمت یکصد هزار تومان در ابعاد کوچک ارائه شده‌ و عکسی با قیمت پنج میلیون تومان گران‌ترین عکس در این نمایشگاه است.

نمایشگاه عکس، اکسپو نیست

اصغر امیرنیا، سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این باره به خبرنگار ما گفت: این نمایشگاه مثل سایر نمایشگاه‌هاست که به صورت نمایش و فروش است و اطلاق کلمه اکسپو درباره آن صادق نیست.

این در حالی است که در عنوان پوسترهای این رخداد هنری از عبارت «نمایش و فروش» استفاده شده است که با توجه به ارائه کار گروهی و بزرگی نمایشگاه در واقع همان «اکسپو» است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا ۰٫۱ درصد از بودجه فعالیت‌های عمرانی که به خرید آثار هنری اختصاص دارد، می‌تواند به خرید از این نمایشگاه اختصاص یابد، گفت: البته که این بودجه می‌تواند در نمایشگاه عکس هم صرف شود. حتی نهادهای دولتی می‌توانند با هنرمندان قرارداد ببندند و به آنها سفارش دهند.

سرپرست اداره‌کل هنرهای تجسمی درباره دلایل استقبال کم از نمایشگاه فروش عکس، گفت: با توجه به سیستم دیجیتال و امکان وجود کپی عکس‌ها، خیلی از خریداران آثار هنری ترجیح می‌دهند از دیگر آثار هنری مثل نقاشی، خوشنویسی یا آثار حجمی خریداری کنند تا علاوه بر اطمینان از تک بودن آن اثر، به چشم سپرده نیز به اثر هنری خریده شده خود نگاه کنند.

وی افزود: من با هر نهادی که صحبت کنم پیشنهاد می‌دهم از این نمایشگاه خرید کند. چون هرگونه خرید آثار هنری فشارها را از اداره کل هنرهای تجسمی کم می‌کند.

عکاسانی که از جیب هزینه می‌کنند

آذین حقیقی یکی از عکاسانی است که با هشت فریم عکس در این نمایشگاه حضور دارد. او به خبرنگار ما گفت برای چاپ و آماده‌سازی این عکس‌ها ۵۰۰ هزار تومان هزینه کرده است.

وی با بیان این‌که عکاسان به امید فروش آثارشان در این اکسپو شرکت کردند، درباره استقبال نکردن از خرید عکس گفت: بیشتر این عکس‌ها دیجیتال هستند و شاید کسانی که دنبال خرید آثار هنری هستند تصور می‌کنند ممکن است کپی عکس‌ها نیز در جای دیگری به فروش برسد.

حقیقی که با یک مجموعه مستند اجتماعی درباره اتوبوس‌های تندرو در این نمایشگاه شرکت کرده، ادامه داد: در اروپا و آمریکا فروش عکس‌های هنری، عکس‌های مستند اجتماعی و حتی عکس‌های خبری جا افتاده است اما در ایران فروش عکس منوط به سرشناس بودن عکاس است.

اکسپوی ۹۰، میلیاردی شد

در حالی که نمایشگاه فروش عکس در گالری صبا با استقبال کم مواجه است، اکسپوی آثار هنری به فروش میلیاردی دست یافت.

به گفته امیرنیا، فروش آثار هنری در اکسپوی ۹۰ که در حال برگزاری است به بیش از یک میلیارد تومان رسیده است.

وی درباره پیگیری تصویب قانون اختصاص ۰٫۱ درصد از بودجه فعالیت‌های عمرانی نهادها برای خرید آثار هنری در سال ۹۱ گفت: هم ما و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر این موضوع هستیم، اما زمان تصویب متمم بودجه، اواخر سال است.

سرپرست اداره کل هنرهای تجسمی در پاسخ به این پرسش که چه تضمینی وجود دارد نهادها قیمت آثار هنری را اغراق‌آمیز فاکتور نکنند، گفت: این یک اعتماد متقابل است. ضمن آن‌که ما در اکسپو سیستمی داریم که این اجازه را به مدیران نمی‌دهد. مثلا فیلتری وجود دارد که باید ۳۰ درصد از فروش یک اثر به نگارخانه‌دار برسد. ممکن است بیرون از اکسپو، مدیری قیمت آثار را بیشتر فاکتور کند، اما در اکسپو این اتفاق نمی‌افتد. نباید چنین اتهاماتی را به مدیران زد و من نسبت به خرید و فروش آثار هنری خوشبین هستم.

سجاد روشنی – گروه فرهنگ و هنر


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.