علایم اخطار دهنده پس از عمل جراحی دریچه های قلب

اردیبهشت ۱۴۰۳

بیماران پس از عمل تعویض و ترمیم دریچه های قلبشان به علایم و نشانه های اخطار دهنده توجه داشته باشند و سریع به نزدیکترین مرکز مجهز که دارای امکانات جراحی قلب است مراجعه کنند.

داوود کاظمی صالح دارای رتبه ممتاز بورد تخصصی قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: هرچند عمل جراحی ترمیم یا تعویض دریچه های قلب در بیشتر موارد حیاتی است ولی به هرحال به ندرت امکان دارد مشکلاتی را نیز به دنبال داشته باشد، پس باید این بیماران پس از عمل جراحی هوشیار بوده و در صورت بروز علایم و نشانه هایی که ذکر خواهد شد، سریع با پزشک خود تماس بگیرند و در صورت عدم دسترسی به پزشکشان فوری به نزدیکترین مرکز مجهز که دارای امکانات جراحی قلب است، برسند.

وی در مورد علایم و نشانه هایی که باید بیماران پس از عمل ترمیم یا تعویض دریچه های قلب هوشیار باشند، اشاره کرد و گفت: احساس تنگی نفس شدید و ناگهانی که به فعالیت بدنی مرتبط نباشد، از جمله این علایم است.

وی خاطرنشان کرد: درد سینه، احساس فشار و سنگینی که در مدت چند دقیقه رفع نشود، از جمله این علایم اخطاردهنده بوده و در ضمن به اختلال ناگهانی در نظم ضربان های قلبی، احساس ضعف یا خواب رفتگی در یک طرف صورت و بدن حتی اگر موقت باشد، مهم و با اهمیت است و همچنین باید به تغییر ناگهانی در احساس باز و بسته شدن دریچه مصنوعی یا صدای دریچه مصنوعی هم توجه داشته باشد و با دیدن علایم ذکر شده سریع به نزدیکترین مرکز دارای تجهیزات قلبی مراجعه کنند.

دکتر کاظمی متذکر شد: کوری موقت که در یک چشم یا احساس ایجاد پرده ای در مقابل چشم هم از نکات قابل توجه است و نیز اختلال در تکلم حتی به مدت کوتاه،از دست دادن هوشاری حتی به مدت کوتاه هم از نکات اخطار دهنده می باشد که باید بیماران مراقب باشند.

این متخصص به دیگر علایم اخطاردهنده اشاره کرد و افزود: افزایش وزن سریع، غیرمعمول و تورم قوزک و ساق پا از نشانه های اخطاردهنده است و نیز خستگی به خصوص همراه با تب که ظرف چند روز برطرف نشود هم باید بیمار سریع به پزشک مراجعه کند.

وی تصریح کرد: خونریزی های غیرطبیعی از قسمتهای مختلف بدن همچون خونریزی از بینی، خونریزی از لثه یا وجود خون در ادرار و مدفوع هم از نکات قابل توجه است که باید بیماران هوشیار باشند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.