علی عسگری: حسن روحانی هنوز درمورد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اظهار نظر نکرده است

مشاور پارلمانی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فعالان سیاسی نزدیک به «حسن روحانی» گفت که وی هنوز در ارتباط با کاندیداتوری در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری اظهارنظری نکرده است.

حجت‌الاسلام علی عسگری درباره احتمال حضور حسن روحانی در انتخابات آتی ریاست جمهوری و اینکه مدتی است نام وی به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی مطرح است، گفت: در این‌باره از ایشان سوال کردم اما فعلا اظهارنظری نکرده‌اند.

وی افزود:‌ نظر خودم در این رابطه این است که آقای روحانی ثبوتا و اثباتا جزو چهره‌های کارآمدی است که در فضای فعلی جهان و منطقه و با توجه به پیشینه و کارآمدی که در ارتباط با دیپلماسی جهانی و هسته‌یی داشته و مورد وثوق رهبری هم بوده است، می‌تواند در این ارتباط حرفی برای گفتن داشته باشد و باید در آینده منتظر تصمیم ایشان در این رابطه بود.

گزیده سخنان وی از این قرار است:

·         ‌تعیین سیاست‌های کلی انتخابات در این مجمع را که مورد تاکید رهبری بوده و همچنین تصویب قانون نظام جامع انتخابات مقدم بر هر فعالیت سیاسی در آستانه انتخابات است. البته یکبار در رابطه با سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع بحث شد و تجمیع انتخابات به تصویب رسید اما مباحث بعدی در رابطه با اجرا، نحوه تبلیغات و هزینه‌های تبلیغاتی، کار را متوقف کرد. البته در ابلاغیه جدید مقام معظم رهبری بر این موضوع تاکید شده است.

·         در حال حاضر حالت تجاری و پولی بر امر تبلیغات انتخاباتی حکم‌فرماست. در حال حاضر دخالت‌های پولداران و سرمایه‌‌داران و همچنین در مواردی، خرید رای توسط آنها برای افراد می‌تواند وجود داشته باشد و برای این موضوع باید در سیاست‌های کلی و قانون نظام جامع انتخابات چارچوب معین و مشخصی تعیین شود.

·         دادگاه‌های رسیدگی به تخلفات انتخاباتی همیشه دیرتر از متخلفان حرکت می‌کنند و نهایتا تخلفات در این دادگاه‌ها به بایگانی سپرده می‌شود. ضمن اینکه وقتی انتخابات برگزار و نتیجه آن اعلام می‌شود، تلاش همه این است که التهاب‌ها فروکش کند و مصلحت‌سنجی می‌شود که برخی تخلف‌ها در دادگاه به طور قاطع مورد تعقیب قرار نگیرد.

·         قطعا اصلاح‌طلبان در این انتخابات کاندیدا خواهند داشت و حتی شاید تنوع کاندیدا در این جریان شاهد باشیم و بعد هم در دقیقه ۹۰ روی یک فرد تجمیع صورت گیرد. اصولگرایان هم همین حالت را خواهند داشت، یعنی کاندیداهای متنوعی حضور خواهند یافت و ممکن است در دقیقه ۹۰ روی یک نفر تجمیع کنند. به نظر می‌رسد هر دو جریان، کثرت‌گرایی و تنوع‌گرایی را باب می‌کنند تا در نهایت با مدیریت زمان، افکار و مدیریت تشکیلاتی درون‌گروهی خودشان، ‌روی یک فرد اتفاق کنند، مثل همان اتفاقی که برای آقای احمدی‌نژاد پیش آمد. در آن دوره ۸ ـ ۹ کاندیدای اصولگرا ثبت‌نام کرده بودند و نهایتا قرار بود همپای یکدیگر پیش بروند اما وقتی بحث‌هایی بین خودشان پیش آمد و برخورد خلاف اصولی با آقای ناطق به عنوان محور اصولگرایان صورت گرفت، طیف احمدی‌نژاد از یک اتفاق خاص سیاسی که می‌توان اسمش را مدیریت شوک گذاشت برای برنده شدن وی استفاده کردند.

·         در این میان، افراد مستقل، کارآمد و جامعی هم هستند که جامعیت آنها ممکن است معادله دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب را به هم بزند. شاید این افراد خیلی هم در بورس نباشند اما مصالح نظام و منافع کلان کشور ممکن است شرایط را به سمت فردی ببرد که وحدت ملی،‌ همگرایی و هم‌افزایی را بیشتر مبنای نظر داشته باشد.

·          در آینده، گرایشی پیروز انتخابات خواهد بود که گفتمان جدیدی را عرضه کند و آن گفتمان جدید مبتنی بر خواست و مطالبه مردم و رهبری که پیشرفت و عدالت است، باشد.

·         /۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.