عمره متوقف شد یا ادامه دارد؟

امید کریمی: حتی امروز سفارت عربستان به درخواست کننده های ویزای عمره، پیامک زد و از رد درخواستشان خبر داد.

از سوی دیگر جمعه گفته شد که سفارت عربستان به دلیل پر شدن سهمیه ایران در عمره، از صدور ویزا به ایرانیان متقاضی عمره خودداری می کند. این درحالی است که حداقل یک ماه تا پایان موعد اعزام ایرانیان به عمره مفرده در سال ۹۱، زمان باقی است.

چه اینکه از زمان شروع عمره مفرده پس از حج تمتع، تا ۱۵ رمضان هر سال قمری، ایران عمره گزار به عربستان می فرستد.

سازمان حج و زیارت پیش بینی کرده بود امسال تمام ثبت نام شده های عمره مفرده را که در سال های پیش از ۹۰ ثبت نام کرده بود، به مکه اعزام کند تا سریعتر نوبت به متقاضیان ثبت نام شده سال ۹۰ برسد، اما گویا عربستان برخلاف رایزنی های پیشین اعلام کرده ایران فقط ۷۰۰ هزار نفر سهمیه عمره داشته است و این سهمیه تکمیل شده است. سازمان حج و زیارت اعلام کرده بود تلاش می کند بیش از یک و نیم میلیون ایرانی را در سال ۹۱ به عمره مفرده بفرستد.

نکته اینکه ششم تیرماه سازمان حج و زیارت اعلام کرد بیش از ۶۳۳ هزار و ۵۳۰ زائر ایرانی از آغاز عملیات عمره مفرده ۹۱-۹۰ یعنی از ۱۱ بهمن سال گذشته تا کنون وارد سرزمین شده اند که کار اعزام این دوره تا ۴۴ روز دیگر ادامه خواهد داشت.

البته با این توضیف هم تعداد عمره گزاران ایرانی، نهایتا به یک میلیون نفر می رسید.

اما گفته ها و شنیده های لغو عمره مفرده امسال، با گفتگوی کوتاه معاون حج سازمان حج و زیارت تلویحا تایید می شود؛ غلامرضا رضایی دراین باره به در واکنش به خبر ارسال پیامکهایی به شهروندان مبنی بر توقف صدور گذرنامه از سوی سفارتخانه عربستان و احتمال لغو سفر عمره مفرده در ماههای شعبان و رمضان به مهر گفت: “این اخبار و پیامکها به هیچ عنوان صحت ندارد و مطمئن باشید عمره مفرده متوقف نمی شود.”

به گفته او طرف عربستانی به صورت شفاهی از کاهش تعداد زائران ایرانی خبرداده: “ولی هنوز هیچ نامه رسمی و کتبی مبنی بر درخواست کاهش زائران ایرانی به سازمان حج ارسال نشده است. تیم مذاکره کننده نیز در عربستان حضور دارد تا تعداد زائران ایرانی در عمره تغییری نکند.”

همچنین مدیرکل حوزه ریاست سازمان حج و زیارت در پاسخ به اینکه آیا سفر عمره ایرانی‌ها در ماه‌های شعبان و رمضان از سوی عربستان لغو شده است، به فارس گفت: این خبر را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم.”

۴۷۴۷

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.