عملکرد ضعیف اسلامگرایان در لیبی؛ حمایت غربی ها از ائتلاف ملی

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه القدس العربی با اشاره به اعلام نتایج اولیه انتخابات کنگره ملی لیبی آورده است : تشکل حزبی “محمود جبریل” نخست وزیر سابق بر اساس نتایج اولیه انتخابات لیبی از دیگر تشکلها پیشی گرفته است و این نشان دهنده عملکرد ضعیف احزاب اسلامی است که کمتر از حد انتظار ظاهر شدند.

روزنامه فوق می افزاید: این موضوع، لیبی را از دیگر کشورهایی که شاهد بهار عربی بوده اند، یعنی تونس و مصر متمایز می کند، زیرا در این دو کشور مردم به اسلامگرایان آری گفتند هر چند که محمود جبریل اعلام کرده است که به شریعت اسلامی به عنوان یکی از اصول اساسی پایبند خواهد بود.

روزنامه القدس العربی در ادامه می نویسد: این اولین انتخابات در لیبی پس از گذشت ۴۲ سال دیکتاتوری معمر قذافی بود و ناظران بین المللی روند انتخابات را با وجود برخی خشونتها موجود در آن خوب توصیف کردند.

این روزنامه می نویسد: ائتلاف نیروهای ملی به رهبری محمود جبریل در منطقه “جنزور” در طرابلس و شهرهای “زلیتن”، “مسلاته”، “الخمس” در مناطق غربی لیبی پیروزی خیره کننده ای به دست آوردند.

در مصراته سومین شهر بزرگ لیبی تشکل اتحاد برای وطن به رهبری دشمن دیرینه قذافی براساس نتایج اولیه بیشترین رای را به دست آورده است.

اما حزب عدالت و سازندگی وابسته به گروه اخوان المسلمین لیبی و جماعت وطن اسلامی نتوانستند موفقیتی به دست آورند.

جبریل که در آمریکا درس خوانده است و به خوبی انگلیسی حرف می زند مورد حمایت غربی ها و اعضای پیمان ناتو است.

این روزنامه می افزاید: تحلیلگران در عین حال معتقدند که با توجه کرسی های اختصاص داده شده به احزاب که هشتاد کرسی از مجموع دویست کرسی کنگره ملی را شامل می شود کرسی های فردی که تعداد آنها ۱۲۰ است، موثرتر دانسته اند.

حنان صلاح عضو سازمان دیده بان حقوق بشر دراین باره می گوید: ما ابزاری که بتوانیم جهت گیری افراد مستقل را بسنجیم در اختیار نداریم.

برخی گفته ها حاکی است که جبریل خود در انتخاب کنگره ملی حاضر نخواهد شد و به دنبال نقش بزرگتر و به طور مثال رئیس جمهوری است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.