عنان ایران را بازیگری طلایی برای حل بحران سوریه می‌داند

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: کوفی عنان ایران را بازیگر طلایی برای حل و فصل بحران سوریه می داند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از این شبکه، کوفی عنان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در تهران اعلام کرد بشار اسد رئیس جمهور سوریه طرح گام به گام پایان یافتن درگیری ها را در این کشور اعلام کرده است. بر اساس این پیشنهاد، این روند از مناطقی که با شدیدترین خشونت ها روبروست آغاز می شود. عنان در تهران تلاش کرد حمایت تهران را از طرح خود برای حل و فصل بحران سوریه به دست آورد.

وی تاکید کرد تهران می تواند نقش مثبتی در حل بحران سوریه داشته باشد ولی آمریکا با این مسئله مخالفت کرده است. ایران نیز بار دیگر مخالفت خود را با تحمیل هر گونه راه حل خارجی بر سوریه اعلام کرد.

رضا باشا خبرنگار این شبکه در تهران در گزارشی در این زمینه افزود: عنان در سفر جدید خود به ایران پیام جدیدی نداشت ولی تلاش کرد حمایت این کشور را از طرح خود به دست آورد. وی از توافق احتمالی روسیه و آمریکا برای شکست طرح خود نگران است. ایران از وی به صورت مشروط حمایت می کند. این کشور تاکید می کند هر تغییری در سوریه نباید با راه حل های خارجی صورت گیرد. پایتخت ایران، پناهگاهی برای عنان جهت جلوگیری از شکست طرح وی است. عنان تاکید دارد که نقش ایران برای حل و فصل بحران سوریه مسئله ای کلیدی است. آمریکا به چنین دیدگاهی باور ندارد و خواهان ایفای نقش ایران در بحران سوریه نیست. تهران بر این باور است برخی از کشورها می خواهند در فعالیت کوفی عنان در سوریه مانع تراشی کنند.
امیر عبدالهیان معاون وزیر خارجه ایران گفت: کوفی عنان برای به دست آوردن حمایت ما در سازوکار اجرای توافقات وی با رئیس جمهور سوریه به ایران آمد. مهم ترین مسئله جلوگیری از قاچاق سلاح به سوریه و پایان دادن به خشونت ها در این کشور است و ما نیز از این مساله قاطعانه حمایت می کنیم.

کوفی عنان گفت: ایران نقش مهم و اثرگذاری برای ایجاد راه حل سیاسی در سوریه دارد و می تواند در مسئله وادار کردن همه طرف های  بحران سوریه به گفتگو نقش داشته باشد. بنابراین برای به دست آوردن حمایت ایران به این کشور آمدم.

علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران گفت: برخی از کشورها از نقش بی طرفی عنان در تعامل با همه طرف ها خشمگین هستند. ما امیدواریم این کشورها صبور باشند و از طرح وی حمایت کنند.

خبرنگار این شبکه تصریح کرد: کوفی عنان در تهران دیداری نیز با سعید جلیلی دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران داشت. عنان بر این باور است که ایران بازیگری طلایی در حل و فصل بحران سوریه است. در صورتی که طرف های منطقه ای و بین المللی به توافقی نرسند،حل و فصل بحران سوریه مقدور نخواهد شد. عنان خواهان گفتگو میان  نظام سوریه و گروه های مخالف است. تهران از این خواسته حمایت و تاکید می کند راه حل بحران سوریه باید از داخل این کشور باشد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.