عوارض مصرف خودسرانه داروهای گیاهی را جدی بگیریم

۱۶م دیماه ،

داروهای گیاهی از ترکیب چند گیاه در کارخانه های داروسازی تهیه می گردد که با گیاهان دارویی تفاوت دارد و مصرف خود سرانه ی آن سبب عوارض جانبی می گردد.

دکتر غضنفری، متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:  اشتباه رایجی که بین اکثر اشخاص وجود دارد این است که تفاوت بین گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را نمی دانند.

وی افزود: گیاهان دارویی مانند گل گاوزبان، رازیانه پونه و … می باشند به صورت دم کرده استفاده می شوند اما داروهای گیاهی از ترکیب چند گیاه در کارخانه های داروسازی با رعایت استاندارد ها، طی فرآیندی خاص و استریل ساخته می شوند.

غضنفری در مورد مصرف خودسرانه ی داروهای گیاهی گفت: داروهای گیاهی عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند اما به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند چرا که بعضی از این داروها دارای ترکیبات شیمیایی می باشند و مصرف همزمان آن ها با سایر داروها ممکن است سبب تداخل دارویی و عوارض جانبی در فرد شود.

وی خاطر نشان کرد: داروهای گیاهی باید فقط از داروخانه های مجاز و پروانه دار تهیه شوند چرا که این داروها باید تحت شرایط خاص و استاندارد ساخته شده باشند و تهیه آن از عطاری ها به هیچ عنوان جایز نیست و عطاری ها فقط مجاز می باشند گیاهان دارویی را ارائه دهند.

وی در خاتمه افزود: در حال حاضر معاونت غذا و دارو قانونی را به تصویب رسانده که هنوز به مرحله ی اجرا در نیامده است که بر اساس آن دارو خانه ها استانداردی جهت عرضه داروهای گیاهی تاسیس می شوند و متعاقب آن عطاری ها موظفند آموزش های لازم را در خصوص رعایت استانداردهای بهداشتی جهت عرضه داروهای گیاهی ببینند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.