عکس‌العمل‌مغززنان‌نسبت‌به‌مصرف‌الکل

مصرف مشروبات الکلی به مرور زمان باعث از دست رفتن ماده سفید مغز می‌شود. این ماده، بافتی از مغز است که برقراری ارتباط با قسمتهای مختلف مغز را تسهیل می‌کند.

فارس: مغز زنان در مقایسه با مغز مردان نسبت به مصرف مشروبات الکلی عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهد.

تحقیقات جدید حاکی است مصرف طولانی مدت مشروبات الکلی زنان و مردان را به گونه ای متفاوت تحت تاثیر قرار می‌دهد و ماده سفید موجود در مغز زنان زودتر از مردان بهبود می‌یابد.
 
مصرف مشروبات الکلی به مرور زمان باعث از دست رفتن ماده سفید مغز می‌شود. این ماده، بافتی از مغز است که برقراری ارتباط با قسمتهای مختلف مغز را تسهیل می‌کند.
 
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و سیستم سلامت بوستون متوجه شدند: در صورتی که زنان مصرف کننده مشروبات الکلی این عادت خود را ترک کنند زودتر از مردانی که مست می‌شوند، ماده سفید مغزشان را به دست می‌آورند.
 
سوزان موشرروز، دانشمند فوق دکترای آزمایشگاه عصبی- روانشناختی در دانشکده پزشکی بوستون گفت: به اعتقاد ما بسیاری از مشکلات ادارکی و عاطفی موجود در افرادی که به شدت به مصرف مشروبات الکلی معتاد شده‌اند، به گسستگی‌هایی (قطع رابطه) مربوط می‌شود که در نتیجه از دست دادن ماده سفید ایجاد شده‌اند. این مشکلات شامل مشکل حافظه و افت عاطفی هستند.
 
محققان اسکن مغز ۴۲ مرد و زن را که قبلاً به مدت بیش از ۵ سال به شدت به مصرف مشروبات الکلی معتاد بودند، بررسی کردند، سپس این اطلاعات را با اسکن مغز ۴۲ نفر که از این مشروبات استفاده نمی‌کردند، مقایسه کردند.
 
اسکن‌ها نشان داد: حجم ماده سفید مغز در افرادی که به مدت بیشتری از این مشروبات استفاده کرده بودند کوچکتر بود. محققان بیان کردند که کاهش ماده سفید در مغز مردان بیشتر در جسم پینه‌ای دیده می‌شود، در حالی که این کاهش در زنان بیشتر در نواحی غشایی ماده سفید اتفاق می‌افتد.
 
علاوه بر این تحقیقات نشان داد: میزان مصرف روزانه مشروبات الکلی دارای تاثیری شگرف بر زنان مصرف کننده الکل است. میزان ماده سفیدی که به ازاء هر بار مصرف اضافی کم می شود، ۱٫۵ تا ۲ درصد است.
 
علاوه بر این، ۸ تا ۱۰ درصد هم به اندازه شکمچه مغز که دارای نقش حفاظتی در مغز است، افزوده می‌شود. با از بین رفتن ماده سفید، مایع مغزی- نخاعی فضای شکمچه مغز را پر می‌کند.
 
محققان در ارزیابی میزان بازگشت ماده سفید به مغز مردان متوجه شدند: جسم پینه‌ای سالانه به ازاء هر یک سال عدم مصرف مشروبات الکلی، یک درصد ترمیم می‌شود.
 
میزان جسم سفید و اندازه شکمچه مغز در زنان – و نه مردان- که در سال گذشته استعمال مشروبات الکلی را متوقف کرده بودند، افزایش یافت. بعد از گذشت یکسال از عدم مصرف، این علائم در زنان ناپدید و در مردان آشکار شد.
 
نتیجه این تحقیقات اخیراً به صورت آن لاین در نشریه Alcoholism: Clinical and Experimental Research به چاپ رسید.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.