غذایی تجملاتی در میهمانی های اعراب+عکس

۰۶م اسفند ،

سوسمار خاردم به عنوان یک غذای لوکس و تجملاتی، توسط اعراب حاشیه خلیج فارس در میهمانی های رسمی صرف می گردد.

ممتازنیوز: زیر راسته مارمولک ها در  ایران دارای ۱۰ خانواده تیره است یکی از این ۱۰ خانواده تیره ای است با نام سوسمارهای خاردم،  این مارمولک دارای  بدنی پهن  و سر گرد و پخ وبدنی پوشیده از پولک های ریز و زیر می باشند دم در آنها توسط حلقه های پوشیده از پولک های درشت تیغ مانندی تشکیل شده است از این رو به این خانواده سوسمارهای خار دم گفته می گردد.

 کامران کمالی کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: این گروه از مارمولک ها تنها گروهی از مارمولک ها می باشند که صرفا از منابع گیاهی تغذیه کرده و به عنوان مارمولک های گیاه خوار به حساب می آیند.

 وی افزود:  اعضای این خانواده عموما در مناطق دشتی،  بیابانی به همراه خاکریز ها یا تپه ماهورهای کوتاه با پوشش گیاهی نسبتا پراکنده زندگی می کنند.

وی ادامه داد: سه گونه سوسمار خاردم در ایران وجود دارد که عبارتند از : از سوسمار خاردم ایرانی  ، سوسمار خاردم بین النهرینی و سوسمار خاردم مصری.

سوسمار خاردم ایرانی  در کشورهای ایران،‌افغانستان و پاکستان یافته شده است و این گونه در کشور ما در استان های تهران، سمنان، اصفهان ، یزد، کرمان، قم، خراسان جنوبی،‌خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان گزارش شده است.

کمالی اظهار داشت: محدوده پراکنش جهانی  سوسمار خاردم بین النهرینی محدود به کشور های ایران و عراق می گردد این گونه در استان های  خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد،  بوشهر و ایلام یافت می گردد.

همچنین سوسمار خاردم مصری در کشورهای لیبی،  مصر، فلسطین ، عمان، عراق، ایران، سوریه ،امارات متحده عربی ، یمن واردن یافته شده و محدوده  پر اکنش آن در ایران استان های هرمزگان و بوشهر است.

 گفتنی است، سوسمار های خاردم جزو مارمولک هایی می باشند  که توسط اعراب حاشیه خلیج فارس و به عنوان یک غذای لوکس و تجملاتی در میهمانی  های رسمی صرف می گردد هر چند  اخیرا به ظاهر صید این جانوران توسط دولت های  این کشورها ممنوع اعلام شده و جرائم سنگینی نیز برای ان در نظر گرفته شده است اما هنوز صید غیر قانونی این حیوانات در میان مردم بومی به چشم می خورد.

گزارش: هراتیان/باشگاه خبرنگاران


..
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.