غرب در مسائل تئوریک حقوق بشر هم دچار چالش است

رییس قوه قضائیه در اولین اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو اکو

آملی لاریجانی گفت: حتی در مسائل تئوریک موضوع حقوق بشر هم غرب را با چالش می‌بینیم به گونه‌ای که غرب تلاش دارد یک لیبرالیسم غربی را به همه کشورها دیکته کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه صبح امروز در اولین اجلاس دادستان‌های کل کشورهای عضو اکو که به میزبانی ایران برگزار شد گفت: کشورهای عضو اکو دارای همبستگی‌های متعدد فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و جغرافیایی هستند و لذا همکاری‌های کشورها در این ابعاد دارای آثار مثبتی خواهد بود.

آملی لاریجانی با اعلام این مطلب که یکی از شرایط توسعه اقتصاد پایدار و ارتقاء سطح زندگی و رفاه مردم، امینت است، گفت:تنها زمانی که امنیت وجود داشته باشد می‌توان به توسعه اقتصاد پایدار امیدوار بود و در جهت رشد آن قدم برداشت.

وی به افزود: متأسفانه در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه موضوع شبیه‌خون فرهنگی امری جدی قلمداد شده است به گونه‌ای که کشورهای قدرتمند و ثروتمند قصد دارند تا سلطه خود را بر کشورهای دیگر اعمال کنند که این اعمال سلطه امروز قابل توجه و لمس است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: ما در کنار همکاری برای افزایش سطح امنیت می‌توانیم به موضوع همکاری‌های قضایی که با بحث امنیت مرتبط هستند نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: کشورهای ایران، ترکیه، پاکستان و افغانستان امروزه گرفتار اصلی بحث مواد مخدر هستند و متأسف هستیم که در افغانستان بعد از اشغال توسط نیروهای آمریکایی میزان کشت خشخاش افزایش یافته است. می‌دانیم که مواد مخدر موجب از بین رفتن استعدادهای نسل‌های جوان می‌شود و مساله دیگر بحث جرائم سایبری است. جرائمی که در بستر تکنولوژی‌های نوین رخ می‌دهد و امروز متأسفانه افزایش یافته و به شدت نیز رو به گسترش گذاشته است.

آملی لاریجانی به مقوله تروریسم اشاره کرد و گفت: تروریسم به خصوص به صورت دولتی از میان کشورها قربانی می‌گیرد و کشور ما از ابتدای انقلاب قربانی اصلی تروریسم بوده، به گونه‌ای که در حافظه تاریخی ضبط و ثبت شده است.

رئیس قوه قضائیه گفت:در کشوری مانند بحرین مردم خواهان به دست گرفتن سرنوشت خودشان هستند و ماه‌ها است که با حکومت مخالفت می‌کنند اما می‌بینید که این افراد به خاک و خون کشیده می‌شوند در حالی که کشورهای غربی چشم‌های خود را بسته و دم از حقوق بشر نمی‌زنند. مردم بحرین تقاضایشان داشتن حق رأی برای تعیین سرنوشت خود است در حالی که کشورهای غربی این موضوع را نمی‌پسندند و حاضرند این افراد به خاک و خون کشیده بشوند و از اینها هیچ دفاعی نمی‌کنند زیرا پایگاه‌های خودشان را در این کشور در خطر می‌بینند.

آملی لاریجانی افزود: حتی در مسائل تئوریک موضوع حقوق بشر هم غرب را با چالش می‌بینیم به گونه‌ای که غرب تلاش دارد یک لیبرالیسم غربی را به همه کشورها دیکته کند. ما با کشورهای غربی و مدافعان لیبرالیسم – دموکراسی در مباحث فلسفی و نظری هم اختلاف نظر داریم و ما بحثمان بحث ارزش‌های انسانی است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: این همکاری‌ها هم می‌تواند در چارچوب حقوقی و قضایی باشد و هم می‌تواند در چارچوب‌ بحث‌های علمی و فرهنگی باشد. از جمله مسائل مهم در بحث همکاری‌ها که می‌تواند منجر به شناخت جرائم فراملی و سازمان یافته باشد زیرا این شناخت بدون همکاری مستمر و همکاری سازمان یافته کشورها محقق نمی‌شود.

وی گفت: امیدواریم در اجلاس دادستان‌های کل بحث قابل توجهی در این باره انجام شود زیرا ما معتقدیم میان لیبرالیسم و کمونیسم راه حل سومی نیز وجود دارد که همانا راه معنویت و تمسک به وحی الهی است.کشورهای عضو اکو می‌توانند از وجود مشترکات دینی استفاده کنند تا خط ارتباطی مستحکمی داشته باشند و از نیروی معنوی در جهت تعالی نفوس بشری استفاده کنند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.