غلبه موبایل‌های هوشمند بر دوربین‌های کامپکت

غلبه موبایل‌های هوشمند بر دوربین‌های کامپکت

دنیای‌اقتصاد- گوشی‌های موبایل همچنان پر‌طرفدارترین و محبوب‌ترین محصولات دیجیتال شخصی در جهان هستند و حتی با ورود موبایل‌های هوشمند به بازار این محبوبیت بیشتر هم شده است. حالا دیگر کاربردهای مختلف موبایل‌ها در زندگی روزمره مردم آنقدر بیشتر شده است که بسیاری از کاربران حالا دیگر موبایل‌های هوشمندشان را جایگزین دستگاه‌های دیجیتال دیگرشان کرده‌اند.

این روند با اضافه شدن قابلیت پخش موسیقی آغاز شد و به‌تدریج به تهدیدی جدی برای دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی قابل حمل تبدیل شدند. حالا دیگر بازار Mp3 Playerها تقریبا در حال از بین رفتن است.
شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد، اما این اتفاق به‌تدریج برای دوربین‌های عکاسی دیجیتال هم در حال رخ دادن است. کیفیت دوربین‌های عکاسی به‌کار رفته در موبایل‌های هوشمند حالا آنقدر ارتقا پیدا کرده است که دیگر کاربران این گوشی‌ها کمتر به سراغ دوربین‌های عکاسی کامپکت و خانگی خودشان می‌روند.
البته دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای یا DSLRها هنوز از گزند محبوبیت موبایل‌های هوشمند در امان مانده‌اند، اما جدیدترین تحقیقات انجام شده توسط وب‌سایت رتبه بندی Dxomark در این مورد نشان می‌دهد که دوربین‌های عکاسی کامپکت به زودی محبوبیت‌شان در بازار را از دست خواهند داد.
این وب‌سایت که در زمینه رتبه‌بندی انواع دوربین‌های عکاسی فعالیت می‌کند، گزارشی را منتشر کرده است که در آن دوربین موبایل‌های هوشمند امروزی با دوربین‌های کامپکت تولید شده در پنج سال پیش مقایسه شده‌اند. این گزارش نشان می‌دهد که افزایش مگاپیکسل‌های بیشتر روی سطح یک حسگر لزوما به معنای کیفیت بهتر عکس نیست.
پیکسل‌های کوچک‌تر که سطح کوچک‌تری از حسگر می‌گیرند باعث جذب نور کمتر می‌شود که این موضوع به کاهش میزان سیگنال‌های نویز در عکس می‌شود. در مقایسه دوربین کامپکت Canon PowerShot S100 و دوربین گوشی Sony Xperia S که هر دو وضوح ۱۲ مگاپیکسلی دارند، عکس‌های گرفته شده با دوربین عکاسی کامپکت تا ۴ برابر نویز تصویری کمتری در مقایسه با این گوشی دارند.
شاید به همین دلیل هم هست که اغلب دوربین‌های موبایل برای کاهش میزان نویز، فیلترهایی را روی عکس‌ها اعمال می‌کنند که این کار باعث از بین رفتن بعضی جزئیات و بافت اجزای ثبت شده در تصویر می‌شوند.
در این گزارش اما بیش از ده‌ها گوشی‌ موبایل هوشمند، تبلت و دوربین عکاسی دیجیتال کامپکت با یکدیگر مقایسه شده‌اند.
در نهایت اما این مقایسه و بررسی‌ها نشان می‌دهد که بهترین موبایل هوشمند بازار برای عکاسی، عکس‌هایی با کیفیت بهتر نسبت به دوربین‌های عکاسی کامپکت پنج سال پیش
می‌گیرند.
براساس این تحقیقات در مقابل اما دوربین ۴۱ مگاپیکسلی گوشی موبایل Nokia 808 PureView با این کیفیت بالا هم نمی‌تواند در مقایسه با نسل جدید دوربین‌های کامپکت، عکس‌های بهتری بگیرد.
این گوشی اما برای کاربرانش تضمین می‌کند که در مقایسه با دوربین‌های کامپکت متعلق به پنج سال پیش عکس‌های بهتری می‌گیرد. با این همه اما دوربین‌های به‌کار رفته در گوشی‌های موبایل هنوز راه زیادی تا رسیدن به کیفیت دوربین‌های حرفه‌ای DSLR در پیش دارند.
در مورد کیفیت فیلمبرداری هم همین موضوع صادق است و یکی از بهترین کیفیت‌های فیلمبرداری در تلفن‌های هوشمند تست شده توسط Dxomark تا حالا، متعلق به گوشی Samsung Galaxy S3 است.
از آنجایی که دوربین‌های کامپکت با کیفیت در حال حاضر قیمت‌های بالایی دارند، به نظر می‌رسد که این روزها خرید یک موبایل هوشمند کاربردی که دوربینی با کیفیت هم دارد، به صرفه‌تر خواهد بود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.