فاز دوم اجرای طرح توسعه میدان نفتی آزادگان کلید خورد

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت وانرژی، مدیر پروژه حفاری فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزادگان توضیح داد: مراحل نصب دستگاه حفاری ۳۵ فتح در این موقعیت به پایان رسیده و هم اکنون راه اندازی و آغاز عملیات حفاری برای حفر یک حلقه چاه توسعه ای دریال جنوبی این میدان در حال انجام است.

‘اردشیر غلامپور’ گفت: بر اساس قرارداد با شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) شرکت ملی حفاری ایران ابتدا یک حلقه چاه در این موقعیت حفاری می کند.

وی با اشاره به این که ارزش این قرارداد ۱۴ میلیون دلار و مدت اجرای پروژه ۲۴۰ روز است افزود: عمق حفاری این چاه ۳ هزار و ۹۵۰ متر پیش بینی شده است.

غلامپور با بیان این که در حفاری این چاه تامین بخشی از کالا و مواد، برعهده شرکت ملی حفاری ایران است، اظهار داشت: با توجه به توانمندی های این شرکت در اجرای پروژه های حفاری و ارایه خدمات فنی و تخصصی انتظار می رود در استمرار حفر چاه پیش گفته حفاری ۲۰ حلقه چاه دیگر در این فاز نیز به شرکت ملی حفاری واگذار شود.

مدیر پروژه حفاری فاز دوم طرح توسعه میدان نفتی آزادگان در زمینه ویژگی های دستگاه حفاری ۳۵ فتح، گفت: این دستگاه سنگین خشکی که مجهز به گرداننده فوقانی و سامانه تصفیه گل است از دستگاه های پیشرفته ناوگان حفاری این شرکت به شمار می آید که در داخل کشور ساخته شده و حفاری در میدان آزادگان دومین حلقه چاه است که با به کارگیری این دستگاه حفر می شود و پیش از این حفاری یک حلقه چاه در گچساران را در کارنامه خود دارد.

استقرار دستگاه حفاری ۳۵ فتح در یال جنوبی میدان نفتی آزادگان در حالی صورت می گیرد که اواخر اردیبهشت ماه نیز چهارمین دستگاه ناوگان حفاری خشکی شرکت ملی حفاری ایران در قالب اجرای مرحله اول طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی در این موقعیت مستقر و در حال راه اندازی است و در این مرحله حفاری ۲۲ حلقه چاه توسعه ای را بر عهده دارد.

میدان نفتی آزادگان در استان خوزستان شامل دو بخش جنوبی و شمالی است که با مساحت حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع در ردیف بزرگ ترین میدان های نفتی جهان قرار دارد.

تولید صیانتی از بخش جنوبی این میدان به همت متخصصان داخلی از سال ۱۳۸۶ و حفاری در بخش شمالی آن از خرداد ۱۳۹۰ آغاز شده است و در فاز نخست بهره برداری از این میدان، تولید روزانه ۷۵ هزار بشکه نفت مدنظر قرار دارد.

میزان نفت در جای میدان آزادگان نزدیک به ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بشکه برآورد شده است.

اقتصام**۹۱۸۹**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۸۰۰۲۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.