فرار خاوری همچنان در هاله ای از ابهام

خبرگزاری مهر: پرونده مدیرعامل اسبق بانک ملی درحالی پس از یکسال وارد دادگاه نشده که هنوز در مورد نحوه فرار خاوری حرف و سخن بسیار است و مشخص نشده او چگونه و با کمک چه کسانی از کشور خارج شد.

محمود رضا خاوری متولد ۱۳۳۱صادره از خرم آباد و دارای تبعیت دوگانه ایران و کانادا است. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران تا مقطع لیسانس در رشته حقوق و تا مقطع فوق لیسانس حقوق در دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند.

خاوری در سالهای گذشته مشاغل مختلف مدیریت در بانکهای صنعت و معدن و سپه داشته و آخرین مقام او مدیریت عامل بانک ملی ایران بوده‌است.

 خاوری در دانشگاههای مختلف، از جمله دانشکده حسابداری شرکت نفت، دانشکده امور اقتصادی و دارایی، موسسه عالی بانکداری ایران، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شهید بهشتی تدریس کرده است.

او در هفته اول مهر ماه ۱۳۹۰ از مقام مدیریت عامل بانک ملی ایران بخاطر مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن و همچنین دست داشتن در فساد بزرگ استعفا داد و به کانادا فرار کرد.
 
روایت فرار خاوری از زبان قاضی دادگاه
 
هر چند داستان فرار خاوری توسط مقامات دولتی و غیر دولتی اطلاع رسانی شد ولی روایت این فرار از زبان ناصر سراج قاضی پرونده اینگونه مطرح می شود: قطعا دستهایی در کار بوده تا خاوری را فراری دهند.

 درتاریخ ۲۰ شهریور ۹۰ آقای خاوری رئیس بانک ملی به عنوان ماموریت تقاضای خروج از کشور به انگلستان را داشته است. درتاریخ ۲۹ شهریور تحت شماره ۵۷۸۶۶۹ با ماموریت ایشان به خارج از کشور موافقت شد.
 
سراج گفت: در ۶ مهر ماه سال ۹۰ مشاور نهاد و دبیر هیات نظارت بر مسافرتهای خارجی کارکنان دولت آن ماموریت را کان لم‌یکن تلقی کرده است یعنی چند روز بعد از اینکه خاوری به خارج رفته است این ماموریت کان لم یکن تلقی می‌شود و آقای خاوری در هتلی در انگلستان و از طریق فکس استعفای خود را به دفترش اعلام می‌کند.
 
قاضی پرونده فساد بزرگ بانکی می گوید: ۳۱ شهریور ۹۰ آقای خاوری به مدیر حراست می‌گوید درخواست سفر به لندن برای شرکت در جلسه بانک پی‌ال سی لندن را دارم. از وزارت اطلاعات سوال کنید اگر ممنوع الخروج نیستم بروم.

 برابر اطلاعاتی که من کسب کردم آقای صفایی نیکو مدیر حراست از طریق دکتر زارعی رئیس سازمان حراست کل کشور موضوع را پیگیری و نهایتا معاون وزارت اطلاعات بلامانع بودن خروج آقای خاوری را اعلام کرده است. بدین ترتیب آقای خاوری به موجب بلیت تهیه شده توسط بانک پی‌ال‌سی کشور را ترک می‌کند.
 
روایت فرار خاوری از زبان وکیل خسروی
 
روایت ناصر سراج از فرار خاوری با روایت غلامعلی ریاحی وکیل مه آفرید خسروی بسیار متفاوت است. ریاحی می گوید: دادسرا در این پرونده و سر این موضوع کم آورده است و آقای خاوری با کمک دستگاه قضایی فرار کرده است.

 این وکیل به جلد پنجم پرونده اشاره می کند و می گوید: روز ۳۰ شهریور خاوری به بازپرسی اهواز احضار می شود که نه مطلع بوده و نه شاکی یعنی به عنوان متهم احضار می شود وبعد با قرار آزاد شده و حتی ممنوع الخروج هم نمی شود. البته وکیل خسروی به دلیل این اظهارات به عنوان نشد اکاذیب به دادسرا فراخوانده شد.
 
اظهارات رئیس جمهور در مورد فرار خاوری
 

ولی گفته های ریاحی در حالی مطرح شد که رئیس جمهور هم در خصوص فرار خاوری گفته است: مدیر عامل بانک ملی را چه کسی فراری داد؟ ما؟! من مکاتبه کردم با تمام مراجع مسئول، گفتم این رد پا، این آقا، این آقا و این آقا را فراری دادند. این کلید مسائل، بیاورید ببینید تا مسائل روشن شود.

س از خروج خاوری ماجرای پرونده فساد بزرگ بانکی در رسانه پررنگ تر شده و سلسله جلسات رسیدگی به ۳۹ پرونده متهمان فساد بزرگ بانکی آغاز می شود. نکته قابل تامل این است که گذشت حدود ۴۰۰ روز از پرونده فساد بزرگ بانکی هر چند حکم نهایی ۳۹ متهم اصلی پرونده صادر و ابلاغ شده است ولی خبری از حکم خاوری نیست.
 
 هر چند تا زمانی که مشکل روابط ایران با دولت کانادا برای استرداد مجرمین رفع نشود، به هیچ عنوان امکان بازگرداندن خاوری به کشور وجود ندارد ولی با استناد به ماده ۲۱۷ آیین دادرسی کیفری، بخشی از اتهام خاوری که مربوط به حق‌الناس است قابل طرح در دادگاه بوده و قابلیت رسیدگی غیرحضوری و صدور حکم را دارد.

 قاضی سراج در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد اینکه آیا پرونده خاوری به دادگاه آمده است که وی پاسخ داد: این پرونده هنوز وارد دادگاه نشده است.
 
دادستان کل کشور: صدور کیفرخواست برای خاوری/ کانادا متهم ایرانی را تحویل نمی دهد
 
در این میان حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه هم در پاسخ به اظهارات اخیر خاوری مبنی بر اینکه در این پرونده بی گناه است اعلام کرد: اگر خاوری می آمد و از خود دفاع می کرد برایش بهتر بود اما بالاخره نیامد و با کمال تاسف در کشوری که در آن به سر می برد محک بدی برای آن کشور شد چرا که باید او را تحویل می دادند.

البته برای خاوری کیفرخواست صادر شده است و بالاخره رسیدگی می شود اما زمانی که او در کشور نیست ممکن است افراد بسیاری به او اتهام بزنند که نیامدنش به کشور و پاسخ ندادن به اتهامات به ضررش تمام می شود.          


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.