فرافکنی و جوسازی غربی ها در پی استعفای کوفی عنان

به گزارش خبرگزاری مهر، کوفی عنان شب گذشته از سمت خود به عنوان نماینده سازمان ملل برای حل بحران سوریه استعفا کرد و در یک کنفرانس خبری در ژنو کارشکنی برخی اعضای شورای امنیت در برابر ماموریتش برای حل بحران سوریه را علت استعفای خود اعلام کرد.

اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد همواره در برابر موفقیت تلاشهای کوفی عنان برای حل مسالمت آمیز بحران سوریه به سبب حمایتهای گسترده مالی، تبلیغاتی و تسلیحاتی از گروههای مخالف و مسلح در سوریه مانع تراشی می کردند.

استعفای روز گذشته کوفی عنان از سمت نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه واکنش متعدد مقامات غربی را به همراه داشت.

“لوران فابیوس” وزیر امور خارجه فرانسه استعفای عنان را به نشانه وجود یک بن بست فاجعه بار در سوریه خواند و در این باره ابراز نگرانی کرد.

وی همچنین درباره ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه در پی کناره گیری عنان ابراز نگرانی کرد. شورای امنیت سازمان ملل در روز ۱۶ آگوست درباره اقدام بعدی این ناظران تشکیل جلسه می دهد.

آمریکا در تلاش برای منحرف کردن نگاهها از مانع تراشی غربی ها از جمله آمریکا در برابر ماموریت کوفی عنان، استعفای وی را به منزله شکست بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پایبندی به تعهداتش و همچنین ضعف روسیه و چین در حمایت از موضع شورای امنیت در سوریه خواند. 

“هیلاری کلینتون” وزیر امور خارجه آمریکا گفت: آمریکا همچنان متعهد به تعهدات خود در قبال واگذاری سریع و موثر قدرت سیاسی در سوریه بر اساس طرح عنان است.

“پاتریک ونترل” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، طرح شش ماده ای عنان را چارچوبی مناسب برای پایان دادن به بحران در سوریه معرفی کرد.

“ویلیام هیگ” وزیرامور خارجه انگلیس نیز با ادعای شکست نظام سوریه در پایبندی به تعهدات خود طرح عنان را طرحی شکست خورده معرفی کرد.

هیگ مدعی شد : درک می کنیم که سرخوردگی عنان به خاطر وتوی قطعنامه ها در شورای امنیت بوده، زیرا جامعه بین الملل حمایت لازم و کافی را از وی نکرد.

این درحالیست که بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که عنان تا پایان ماه آگوست در سمت خود باقی می ماند و هنوز هم این طرح بهترین راه حل برای حل بحران در این کشور است.

بان کی مون در بیانیه ای اعلام کرد: عنان شایستگی تحسین عمیق ما را برای فداکاری و استفاده از مهارت های بالا و بالقوه برای چنین وظایف دشواری دارد.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه دولت سوریه و مخالفین را به دلیل دامن زدن به افزایش خشونت ها در این کشور به باد انتقاد گرفت.

وی همچنین با تاکید بر توقف خشونتها در سوریه خواستار حل این بحران به شیوه ای مسالمت آمیز و از طریق گفتگو شد.

“دیوید کامرون” نخست وزیر انگلیس نیز به اسکای نیوز گفت : طرح عنان عملی نشد، زیرا شاهد خونریزی های وحشتناک در سوریه هستیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.