فرمانده نیروی دریایی سپاه: به صورت روزانه و لحظه‌اى آمریکایی‌ها را تحت کنترل داریم/به زودی موشک‌های داخلی با برد بالاى ۳۰۰کیلومتر رونمایی خواهد شد

به گزارش خبرآنلاین سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درگفتگویی که در پایگاه اطلاع رسانی سپاه پاسداران منتشر شده است، تصریح کرده است:« شرایط خلیج‏فارس و قوانین دریایى و مسائل فى‏مابین ما و آنها در خلیج‏فارس و تنگه هرمز و شرایط اقتصادى و سیاسى دنیا و موضوع انرژى باعث شد که امریکایى‏ها در این منطقه خودشان را در یک موضع دفاعى ببینند نه در یک موضع تهاجمى.»
فرمانده نیروی دریایی سپاه می گوید:سالیان طولانى است که آنها نه تنها در آب‏هاى سرزمینى ما و آب‏هاى فلات قاره‏اى ما، بلکه در محدوده آب‏هاى بین‏المللى هم به صورتى حرکت مى‏کنند که «کوچکترین تعارضى» با آن چیزى که کنوانسیون ۱۹۸۲ حقوق دریاها و همچنین حریمى که ما مشخص کرده‏ایم نداشته باشند.
وی ادامه داد: اگر مسائلى هم مثلاً در تنگه هرمز به وجود مى‏آید، بعضاً به دلیل «کم تجربگى» فرماندهان ناوهاى آمریکا یا به واسطه حضور اولین بار بعضى ناوهاى آمریکا در منطقه و عدم آشنایى فرمانده آن با شرایط منطقه مى‏باشد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در شرایطى هستیم که «زمین و شرایط بازى را ما تعیین مى‏کنیم»، افزود: چرا که در بغل امریکایى ها نیستیم، بلکه امریکایى ها آمده اند در بغل ما و در یک جغرافیاى به نام خلیج‏فارس قرار داریم. اینجا ما تعیین کننده هستیم که قواعد بازى چیست و زمین بازى کدام است، وقتى این‏طور مى‏شود ما در شرایط ابتکار عمل قرار مى‏گیریم و آنها در شرایط انفعال. در صورتی که اگر ما مى‏خواستیم در خلیج مکزیک این کار را بکنیم شرایط عوض مى‏شد.
فدوی تاکید کرد: وقتى که موضوع تنگه هرمز مطرح مى‏شود این انفعال به حد بسیار وسیع بروز پیدا مى‏کند به نحوى که قیمت نفت یکى از تبعات است. آنها مى‏فهمند که نه تنها تنگه هرمز بلکه خلیج فارس زمین بازى‏اى است که ایران تعریف مى‏کند نه آنها.
فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر اینکه بر اساس گفته آمریکایی ها خلیج‏فارس جایى نیست که صرفاً تجهیزات نظامى آمریکا در آن باشد. بلکه منافع حیاتى و عوامل امنیت ملى امریکا در آنجاست، اظهار داشت: براساس دکترین و قوانین و ادبیات سیاسى امریکا، منافع حیاتى و امنیت ملى آن چیزى است که وقتى مورد خطر قرار گیرد اصل موضوعیت امریکا مورد خطر قرار مى‏گیرد.
فدوی در خصوص توانایى‏ها و تجهیزات نیروى دریایى سپاه خاطرنشان کرد:ما در انواع مختلف کلاس‏هاى شناورى و انواع مختلف توانمندى‏ها از موشک‏انداز تا شناورهاى اژدرانداز و جنگ مین و انواع مختلف شناورهاى ویژه که توانمندى‏هاى ما را به لحاظ رزمى تشکیل مى‏دهند، با توجه به نقشه راهى که از سال‏هاى قبل معلوم کرده‏ایم صد در صد آن چیزى که توانمندى ما را تشکیل مى‏دهد، یعنى از طراحى تا ساخت شناور و سیستم‏هاى سلاح گرفته تا موشک و بقیه باید مربوط به داخل باشد؛ و این افتخار اکنون وجود دارد که تولید شناور باتوجه به چرخه مفصلى که دارد تقریباً به صورت کامل مربوط به داخل است.

وی خاطرنشان کرد: ما بر روى شناورهای‌مان موشک‏‌هایى که بیش از ۲۲۰ کیلومتر برد دارند قرار داده‏‌ایم آن هم نه شناورهاى روان و معمول دنیا، بلکه بر روى شناورهاى بسیار کوچک، با سرعت بالا، قدرت مانور وآتش بالا و به لحاظ کوچکى ضدرادار. یعنى رادارها در مقابل شناورهاى کوچک ذلیل هستند. انبوهى نیز یکى دیگر از شاخصه‏‌هاى توانمندى شناورى دریایى سپاه است به نحوى که تعداد آن‌ها براى دشمن قابل تصور نیست. این در بعد شناورى، در زمینه جغرافیایی نیز جغرافیاى منطقه بسیار خاص است.

 فدوی گفت: ما صددرصد منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریاى عمان را از ساحل می‌توانیم مورد اصابت قرار دهیم آن هم با موشک‏‌هاى ساحل به دریا که آن‌ها نیز کاملاً داخلى است. ما امیدوار هستیم به زودى علاوه بر موشک‏‌هایى که قبلاً معرفى کرده‏‌ایم، موشک با بردهاى بالاى سیصد کیلومتر را با همان مشخصه صددرصد داخلى معرفى و عملیاتى کنیم. 

 فرمانده نیروی دریایی سپاه در خصوص اشراف سپاه پاسداران بر دشمنان ایران گفت: ما به صورت روزانه و لحظه‏اى آنها را تحت کنترل داریم. ما مى‏توانیم تا ظهر امروز آمار آنها را به شما بدهیم. و دقیقاً مشخص کنیم که چند شناور در منطقه است و در کجاها مستقر هستند و چند هواپیما و چند نیروى انسانى دارند. مثلاً در حال حاضر حدود ۹۰ شناور داخل منطقه است که بیشتر آنها متعلق به امریکایى‏هاست که تعداد کمى از آنها در خارج از تنگه هرمز و دریاى عمان و الباقى داخل خلیج‏فارس است. یک ناو درحال حاضر در شمال خلیج‏فارس منطقه میانى خلیج‏فارس داریم. یک ناو هم حد فاصل ایران و پاکستان در منطقه شرقى دریاى عمان و سه فروند زیردریایى داخل خلیج‏فارس است. انواع شناور هم مشخص است و در مجموع صد در صد این توانمندى به صورت لحظه‏اى تحت کنترل است.
وی در پاسخ به این سوال که امریکایى‏ها مى‏گویند ایران مى‏تواند تنگه هرمز را ببندد ولى این مدت‏دار نیست یعنى حداکثر براى یک ماه، نظر شما دراین مورد چیست؟ گفت: الان امریکایى‏ها نسبت به سال ۶۶ و ۶۷ در رابطه با مسائل خلیج فارس، تنگه هرمز و موضوع انرژى ضعیف‏تر هستند و ما قوى‏تر از آن موقع هستیم. اگر صد در صد نفت منطقه با خطوط لوله برود این نفت از کجا مى‏خواهد برود؟ یا از زیر آب‏هاى خلیج‏فارس یا در یک باریکه کوچکى از خلیج فارس. یعنى فرقى در اصل قضیه به وجود نمى‏آید بلکه بدتر مى‏شود زیرا تلاش بسیار زیاد و هزینه بسیار زیاد و وحشتناک که بعضاً براى خیلى از کشورها و دنیا قابل تحمل نیست. یعنى موضوع هزینه‏اى که باید براى خطوط لوله بشود اضافه مى‏شود به مشکلات موجود.
فدوی در پاسخ به این سوال که اگر احیاناً جنگى در خلیج‏فارس به وقوع بپیوندد ایران نیز نمى‏تواند نفت صادر کند. براى این مسئله چه تدبیرى اندیشیده‏اید؟ اظهار داشت: اولاً اگر ما واقعاً نتوانیم نفت را صادر کنیم یک فرصت استثنایى است. همان که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که «تحریم‏ها براى ما یک فرصت استثنایى است». البته دنیا نمى‏تواند ما را تحریم کند، دنیا تاب تحمل نبود انرژى ایران را ندارد. یعنى اگر به انرژى داخل خلیج‏فارس خدشه‏اى وارد شود، اقتصاد دنیا فرو مى‏پاشد و اگر بر فرض این طور بشود از بین رفتن نفت به عنوان اصلى‏ترین عامل اقتصادى، هم در منطقه و هم در خارج منطقه مى‏تواند اتفاق بیفتد و این کار حالت بازدارندگى دارد که هیچگاه دست به این اقدام نباید بزنند.
وی همچنین در خصوص برنامه‏هاى نیروى دریایى سپاه براى حضور در آب‏هاى بین‏المللى تاکید کرد: در دکترین نیروى دریایى سپاه که ابلاغ شده است موکول به یک جغرافیاى خاص نیست در هر جغرافیایى نیروى دریایى سپاه مى‏تواند باشد و این روند هم وجود دارد و الحمدلله این توانمندى موکول به یک جغرافیاى خاص نیست.
/۲۷۲۱۲
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.