فرنگ رفته‌ های کابینه روحانی کیستند؟

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

حسن روحانی به احتمال بسیار کابینه خود را در همان روز تحلیف معرفی می کند، هر چه در سال۸۴ محمود احمدی نژاد وزیرانی ناشناخته به مجلس معرفی کرد، گزینه هایی که برای کابینه روحانی معرفی شده اند شناخته شده و دارای تجربه مدیریتی می باشند.

حسن روحانی به احتمال بسیار کابینه خود را در همان روز تحلیف معرفی می کند، هر چه در سال۸۴ محمود احمدی نژاد وزیرانی ناشناخته به مجلس معرفی کرد، گزینه هایی که برای کابینه روحانی معرفی شده اند شناخته شده و دارای تجربه مدیریتی می باشند.

یک تفاوت دیگر در کابینه احمدی نژاد و کابینه روحانی به چشم می خورد و آن در تحصیلات وزیران این دو دولت و دانشگاههای محل اخذ مدرک آن وزیران است. احتمال بسیار در کابینه روحانی وزیرانی که از دانشگاههای خارجی اخذ مدرک کرده اند حضور داشته باشند بسیار است.

 در دولت نهم احمدی نژاد وزیران وی اگر از اساتید دانشگاه علم وصنعت و دانشگاه شیراز انتخاب شده بودند در دولت دهمش اما این یکدستی وجود نداشت. به غیر از چهار وزیر او از جمله علی اکبر صالحی، مهدی غضنفری، کامران دانشجو و محمد حسین طریقت منفرد بقیه وزیران احمدی نژاد تحصیل کرده داخل کشور می باشند.

علی اکبر صالحی در سال ۱۹۶۸ میلادی به دانشگاه آمریکایی بیروت رفته، سه سال بعد لیسانس مهندسی مکانیک گرفت و در سال ۱۹۷۷ از ام آی تی در آمریکا دکتری فیزیک هسته ای گرفت. مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دکترای خود را از سیدنی استرالیا گرفته است و کامران دانشجو در دانشگاه منچستر انگلیس مشغول به تحصیل بود که با وقوع انقلاب به ایران بازمی گردد. محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت دولت هم مدرک تحصیلی خود را از آلمان اخذ کرده است.

در بین وزیران احمدی نژاد حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دکتری الهیات و معارف خود را از دانشگاه آزاد اسلامی گرفته و شمس الدین حسینی هم  مدرک دکترای اقتصاد خود را از واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد اخذ کرده است. اسدالله عباسی وزیر تعاون نیز از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ مدرک کرده است.

 رضا تقی پور وزیر سابق ارتباطات و محمد عباسی در مقطع دکترا مشغول به تحصیل بودند. بقیه وزیران دولت احمدی نژاد از جمله صادق خلیلیان از دانشگاههای معتبر داخلی مثل تربیت مدرس مدرک تحصیلی خودشان را اخذ کرده اند.

در بین وزیران روحانی اما روایت کمی متفاوت است. بسیاری از گزینه هایی که برای کابینه روحانی مطرح می گردد تحصیل کرده خارج می باشند. همچنانکه شخص رئیس جمهور مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه کلدونیان گلاسکو گرفته است.

محمد رضا عارف را که به عنوان یکی از گزینه های معاون اولی می گویند مدرک دکترای برق از دانشگاه استنفورد دارد، محمدعلی نجفی یکی دیگر از گزینه های معاون اولی از موسسه فناوری ماساچوست کارشناسی ارشد خود را گرفته و با وقوع انقلاب دوره دکتری خود را ناتمام گذاشته و به ایران بازگشته است.

محمود واعظی یکی از گزینه های وزارت خارجه است که  مدرک مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه ساکرامنتو کالیفرنیا دریافت کرده است.

اسحاق جهانگیری یکی از گزینه های وزیر کشور: موفق به اخذ مدرک کارشناسی فیزیک و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاههای ایران شده است.

محمد باقر نوبخت دکتری تخصصی اقتصاد خود را از دانشگاههای انگلیس گرفته و یکی از گزینه های وزارت اقتصاد است.

محمد نهاوندیان، یکی دیگر از گزینه های وزارت اقتصاد است که دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه جورج واشینگتن آمریکا در ژانویه ۱۹۹۴، دریافت کرده است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.