فرهنگ پژوهش باید در چارچوب سیاست های کلان قرار گیرد

۳۰م آذر ،

سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: چنانچه فرهنگ پژوهش به عنوان یک اصل در چارچوب سیاست کلان جامعه و در مقیاس ملی دیده شود و ابزاری باشد که بر مبنای آن تصمیم سازی و تصمیم گیری صورت گیرد می توان به این امیدوار بود که در آینده ای نه چندان دور مقام نازل کشور در حوزه پژوهش ارتقاء واقعی پیدا کند.

وی افزود: تحقیق باید از موضوعی نمادین خارج و به اصلی بنیادین تبدیل شود و نتایج پژوهش و تحقیقات از آرشیوها به جامعه راه یابد.

قهاری تصریح کرد: در حال حاضر اختلاف سطح بین آموزش و پژوهش و آموزش عالی در زمینه پژوهش خلاء بزرگی را در تداوم ساختار پژوهش کشور به وجود آورده است.

*اصل تحقیق در آموزش و پرورش وجود ندارد

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد: اصل تحقیق در آموزش و پرورش وجود ندارد حال آنکه در آموزش عالی یکی از محورهای اصلی آموزش و پژوهش است.

وی اظهار داشت: در کنار این مراکز آموزش عالی تشکل های تخصصی و حرفه ای کشور نیز توانایی آن را دارند که زمینه ها و بسترهای لازم برای پژوهش را فراهم کنند.

قهاری ادامه داد: این تشکل ها با بهره گیری از رسانه های مختلف می توانند در فرهنگ سازی برای پژوهشگری، حمایت از محققان و تن دادن به محصول کارشناسی کمک کنند، علاوه بر آنکه می توانند خود محل تلاقی اندیشه ها و ارتباط تشکیلاتی و نهادینه بین پژوهشگران را تقویت و ایجاد کنند.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد: سهم ناچیز فعلی تحقیقات از تولید ناخالص ملی را می توان ناشی از نوع تلقی و نگرش افکار عمومی و مراکز تصمیم گیری نسبت به امر تحقیق دانست با وجود این تخصیص همین میزان اعتبارات برای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، انتظار کشور را برای دیدن نتایج پژوهش ها برآورده نکرده است.

*بسیاری از مدیران از پژوهش شناخت صحیحی ندارند

وی ادامه داد: فقدان ارتباط میان مراکز تحقیقاتی و مدیریت دستگاه های اجرایی و نداشتن شناخت صحیح بسیاری از مدیران از مقوله پژوهش سبب شده بسیاری از نتایج مورد بهره برداری قرار نگیرد.

قهاری تصریح کرد: از این سو به نظر می رسد کشور نیاز به تغییر بینشی و فرهنگی در جامعه مدیریت نسبت به تحقیق و پژوهش دارد.

رئیس انجمن مفاخر معماری ایران تاکید کرد: براین مسائل می توان به کمبود تعداد پژوهشگران و محققان، نبود تمایل در ابداع و تولید دانست و تحمل نکردن مشکلات برای رسیدن به نتیجه تحقیق سطح نازل دانش روز در میان پژوهشگران و کم رنگ شدن جایگاه معنوی و اجتماعی محققان اشاره داشت.

وی تصریح کرد: برای برون رفت از این مشکلات می توان با حمایت مالی و در اختیار نهادن تسهیلات برای دسترسی آزاد به اطلاعات، کاهش بوروکراسی در امر تحقیق، فضای تشویق و اختصاص امتیازات ویژه برای پژوهشگران، افزایش سطح کادر علمی فنی دانشگاه ها و سازمان های تحقیقاتی و مرکزی جهت تبادل و ارتباط بین پژوهشگران ایجاد کرد.

گفتنی است، انجمن مفاخر معماری ایران در هفتادمین گفتمان هنر و معماری که ۲۹ آذر در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار می شود به پژوهش در حوزه هنر و معماری می پردازد./ی۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.