فروپاشی مکتب صهیونیسم نزدیک است

افزایش اعتراضات به دولت نتانیاهو و خودسوزی برخی معترضان، باعث شده است تا بسیاری صهیونیسم را زیر سوال ببرند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ؛ اعتراضات اسرائیلی ها به نبود عدالت اجتماعی وارد دومین تابستان خود می شود. هر چه بیشتر می گذرد معترضان فریادشان بلندتر و اعتراضاتشان خشنتر می شود .

 بعد از شکستن شیشه بانکها در تل آویو، خودسوزی روش جدیدی برای بیان اعتراضات در میان اسرائیلیهاست. از اواسط ژوئیه گذشته تا کنون دست کم پنج مورد از خودسوزی معترضان گزارش شده است که نشان دهنده مرحله جدیدی از قیام مردم علیه رژیم اسرائیل و شرایط حاکم است.

ارز واگنر فعال اسرائیلی برای عدالت اجتماعی گفت مردم مبارزه می کنند و کشته می شوند اما هیچ تغییری اتفاق نمی افتد و همچنان مسئولان فاسد هستند و هیچ عدالت اجتماعی وجود ندارد. مردم اعتماد خود را به رژیم از دست داده اند.

سال گذشته محور اصلی تظاهرات مردم مشکلات اجتماعی و اقتصادی بود اما اکنون خود صهیونیسم زیر سوال رفته است و مردم به آن اعتراض می کنند.

واگنر گفت هم اکنون مردم اصل صهیونیسم را زیر سوال می برند. یهودیان اسرائیل پیش خود می گویند ما علیه عربها و دیگران می جنگیم اما دولت هیچ عدالت اجتماعی برای ما فراهم نکرده است. هیچ چیزی از صهیونیسم عاید اسرائیلیها نشده است.
گیوت آلونی فعال اسرائیلی برای عدالت اجتماعی هم گفت جنبش اسرائیلی ها جنبشی بسیار مهم و بخشی از جریان اعتراضی است که هم اکنون در سراسر جهان بویژه خاورمیانه و اروپا ادامه دارد. ما از این جریان بسیار تاثیر گرفته ایم و امیدوارم این جنبش در نهایت به جایی برسد که بتوانیم نظام و رژیم حاکم در اسرائیل را تغییر دهیم و عدالت اجتماعی و اقتصادی برای همه برقرار شود و همه مردم از حقوق برابر برخوردار شوند. به نظر من نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به هیچ وجه خواسته مردم را نمی فهمد. او باید سیاست را رها کند و باید برای بلاهایی که به سر مردم آورده تاوان بدهد.

با خروج حزب کادیما از ائتلاف دولت نتانیاهو به علت اختلاف بر سر خدمت اجباری سربازی برای یهودیان ارتدوکس افراطی، نتانیاهو بیش از پیش تضعیف شده است. حال این سوال مطرح می شود که آیا  وعده هایی که صهیونیسم داده بود محقق شد و در این میان چه کسی از صهیونیسم سود می برد. این سوالاتی است که فعالان اسرائیلی می پرسند. فعالان هشدار می دهند نئولیبرالیسم و فاشیسم با اسرائیل عجین شده است به همین علت مبارزه آنها برای عدالت مبارزه ای دشوار و طولانی خواهد بود.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.