فصلی برای شنیده شدن

جام جم آنلاین: برای این‌که یک رسانه تازه متولد شده مخاطبانی برای خود دست و پا کند و به اصطلاح برسد به نقطه‌ای که طرفدارانی داشته باشد باید پروسه زمانی‌ای طی شود.

این رسانه نیاز دارد به گروه مخاطبان تعریف شده معرفی شود و سپس به آنها اثبات کند برای رای و سلیقه آنها احترام قائل است و نیازشان را می‌شناسد.

برای این‌که رسانه‌ای هم به گروهی از مخاطبان معرفی شود راه‌های متعددی وجود دارد، مثلا این‌که آن رسانه از طریق رسانه‌های دیگر اعلام موجودیت کند.

برای این کار هم البته به یک پروسه زمانی مشخص نیاز است و در بهترین حالت، رسانه تازه متولد شده مدتی طول می‌کشد تا معرفی شود و مخاطب جذب کند.

در این میان رسانه‌ای که موفق می‌شود، هم خیلی زود خودش را به گروه مخاطبان معرفی می‌کند و هم به اصطلاح طرفدارانی برای خود دست و پا می‌کند که حتما شاخصه‌هایی دارد و با وجه خلاقیت رسانه‌ای در دنیای امروز همخوانی دارد، چرا که در دنیای رنگارنگ رسانه‌های موجود، اعلام وجود یک تازه به دوران رسیده و جذب مخاطب خیلی کار آسانی نیست و مقدماتی دارد که باید فراهم شود. صد البته هم که در این رهگذر شانس و اقبال رسانه‌ای را هم راهی نیست.

منظور از این مقدمه طولانی، رسیدن به شبکه‌ای رادیویی بود که در مدت کوتاهی پس از تولد، خود را به مخاطبانش معرفی کرد. پس از آن نیز توجه آنها را به سوی خود جلب کرده و تاکنون نیز در حفظ آنها موفقیت نسبی رو به بالایی داشته است.

اگر شما هم این روزها سوار تاکسی‌های شهری شده باشید، صدای رادیو تابستانه و برنامه‌هایش را شنیده‌اید. اگر نوع حرفه‌تان طوری است که با گوش دادن به رادیو هنگام کار منافاتی ندارد، حتما رادیو تابستانه یکی از انتخاب‌های شماست و اگر شنونده حرفه‌ای رادیو و به قول بعضی‌ها رادیوباز هستید حتما می‌دانید رادیو تابستانه چه زمانی، با چه اهداف و باچه برنامه‌هایی متولد شده است؛ رادیویی که فرصت زیادی برای شناساندن و معرفی خود نداشت چون برای حضوری سه ماهه در تابستان متولد شد اما در مدت زمان کمی خودش را معرفی کرد و استقبال شنوندگان از آن نشان داد این شبکه فصلی نیاز مخاطب تابستانی خود را می‌شناسد.

ایستگاه‌های رادیویی فصلی در بیشتر نقاط دنیا وجود دارد. این شبکه‌ها با رصد کردن نیازها و سلیقه‌های مخاطبان خود در موعد مقرر(فصلی که شنیده می‌شوند) شروع به برنامه سازی می‌کند.

وظیفه آنها اغلب در نظر گرفتن نیازها و دغدغه‌های مردم در آن دوره زمانی مشخص است. آنها می‌کوشند با برنامه‌هایی که وجه آگاهی‌دهنده، اطلاع‌رسانی و فرح‌بخش دارد از سنگینی روزهای احتمالی برای مخاطب بکاهند و این مهم برنمی‌آید جز این‌که به حوزه مخاطبان خود اشراف داشته باشد و این کاری است که رادیو تابستانه در همین مدت زمان کوتاه انجام داد، یعنی با درک درستی از نیازهای روز جامعه مخاطبان، مثلا وضعیت معیشتی مردم، گرمای عرق‌ریز تابستان، ماه مبارک رمضان و… شروع به برنامه‌سازی کرد و از طرف دیگر سعی کرد با برنامه‌های شاد، موسیقی‌های فرح‌بخش و آرامش‌دهنده و اجرای مجریان کارکشته رادیو از سنگینی روزهای گرم تابستان بکاهد و آرامشی را به مخاطبان خود هدیه دهد.

تجربه رادیو تابستانه نشان داد ما می‌توانیم در حوزه‌های دیگر و موضوعات دیگر هم به راه‌اندازی ایستگاه‌های رادیویی موقت بیندیشیم و چه بسا در این عرصه موفق هم باشیم.

البته شرط مهم و اصلی کار همان شناخت مخاطب، درک نیاز او و پاسخ به آنچه می‌خواهد است. (جام جم – ضمیمه قاب کوچک)

عزت صفوی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.