فعالیت های ذهنی بروز بیماری آلزایمر را کاهش می دهد

فعالیت های ذهنی با افزایش خونرسانی به مغز و گسترش ارتباطات بین سلول های عصبی مغز، بروز بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، اعظم میرحاج مسئول آموزش انجمن آلزایمر ایران با بین این مطلب اظهار داشت: کسانی که سالیان دراز تنها مشغولیت ذهنی‌شان تماشای تلویزیون یا مکالمات تلفنی یا گوش دادن به رادیو بوده، در معرض ابتلا به بیماری‌اند.

وی افزود: هرچند این کارها به صورت محدود آموزنده است، اما افراط در این زمینه ضمن باز داشتن فرد از فعالیت دیگر، ذهن و فکر را نیز از فعالیت باز می‌دارد و احتمال تخریب مغز و تضعیف حافظه را افزایش می‌دهد. در حالی که تمرینات مغزی مختلف (تحصیلات علمی، مطالعه، نوشتن مطلب، نقاشی، حل جدول، سودوکو، نواختن موسیقی، بازی شطرنج، یادگیری زبان جدید، محاسبات ذهنی ریاضیات) مقاومت مغز را در برابر بیماری آلزایمر بالا می‌برد و احتمال تخریب مغز و تضعیف حافظه را کاهش می‌دهد.

میرحاج تصریح کرد: کسب آموزه‌های جدید و ادامه تحصیلات در هر سنی به دلیل افزایش ذخایر شناختی مغز با ریسک کمتر بیماری آلزایمر همراه است و هرچه سلول‌های مغزی ارتباط بیشتری با هم داشته باشند و اطلاعات بیشتری رد و بدل کنند، مغز ورزیده‌تر می‌شود.

مسئول آموزش انجمن آلزایمر ایران ادامه داد: دانشمندان معتقدند تمرینات فکری برای مغز مثل شنا کردن برای بدن است، به طوری که هرچه بیشتر باشد مغز قوی‌تر خواهد بود مغز همچون سایر اعضای بدن اگر در طی عمر کمتر استفاده شده و تمرینات کمتری انجام دهد، زودتر پیرشده و قدرت فعالیت کمتری خواهد داشت. /ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.