فعالیت ایستگاه‌های آتش‌نشانی مطابق با استانداردهای جهانی

۳۰م آذر ،
ممتاز نیوز : در شهری همچون تهران با کوچه پس کوچه‌های باریکش باید همیشه گوش به زنگ بود که اگر اتفاق‌ای رخ داد، در دقایق اولیه بهترین کار ممکن انجام گیرد. به همین سبب تعدد ایستگاه‌های ۱۲۵ برای کلانشهری همچون تهران از ضروریات اولیه بود به‌طوری که از حدود ۶سال قبل پایتخت‌نشینان شاهد افزایش تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهر تهران بوده‌اند. از طرفی قرار است تعداد این ایستگاه‌ها تا پایان سال‌جاری به عدد۱۲۰ برسد. این در حالی است که بعضی ایستگاه‌ها تازه الاحداث بوده و بعضی دیگر بازسازی شده‌اند. سید رضاخوشزاد، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ‌تهران با بیان‌اینکه تکنولوژی و پیشرفت آتش‌نشانی در شهر تهران با دیگر کشورهای دنیا برابری می‌کند، می‌گوید: «با تمهیدات صورت گرفته تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی تا پایان سال ۹۲ به ۱۲۰ایستگاه خواهد رسید.»

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به نقل از او سازمان آتش‌نشانی امسال توانسته است، تجهیز ۱۲۵مدرسه، مجتمع مسکونی، مسجد و حسینیه و همچنین توزیع بیش از ۱۰هزار خاموش‌کننده رایگان در تهران را در هفته بزرگداشت روز آتش‌نشان به انجام رساند. رئیس سازمان آتش‌نشانی دربارهٔ اهداف شهردار تهران برای افزایش توان عملیاتی سازمان آتش‌نشانی ادامه می‌دهد: «این موضوع برای خدمت‌رسانی و توسعه بیشتر ایستگاه‌ها بسیار مهم است. همچنین موتورسواران آتش‌نشان، سامانه اطلاع‌رسانی و ایجاد خانه‌های ایمنی از موضوعاتی است که در این چند وقت اخیر به آن‌ها پرداخته شده است.»به گفته خوشزاد در هشت سال قبل ۴۸ایستگاه در تهران احداث شده که ۲۰ایستگاه در مقابل زلزله نوسازی و ۲۸ایستگاه تازه نیز در شهر تهران افتتاح شدند.

او دربارهٔ افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهر تهران تاکید می‌کند: «تا پایان امسال ۱۰۷ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد که این میزان تا پایان سال ۹۲، به ۱۲۰ایستگاه افزایش خواهد یافت که تامین ۸زمین این مجموعه‌ها برعهده شهرداری‌های مناطق ۲۲گانه بوده است.» رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به برپایی ایستگاه‌های آتش‌نشانی بیان می‌کند: «تنها ایستگاه والفجر نوسازی شده و مابقی کاملا تازهالاحداث می باشند، به‌طوری که ۶ایستگاه در مساحت زیربنایی ۷هزار و ۷۰۰متر و زمینی بالغ بر ۱۰هزار مترمربع با هزینه‌های بالغ بر هشت‌میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده‌اند.»او با اشاره به ورود ۱۲۰خودرو آتش‌نشانی به مجموعه ۱۲۵ یادآور می‌شود: «این خودروها برای افزایش سرعت عمل در مقابل اطفای حریق به این مجموعه اضافه شده‌اند. این در حالی است که ۱۴۰دستگاه موتورسیکلت تازه نیز برای تردد سریع‌تر در معابر در نظر گرفته شده‌اند.»‌

سیدرضا خوشزاد با اشاره به توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی و کاهش زمان رسیدن به محل اتفاق نیز می‌گوید: «افزایش این تعداد ایستگاه سبب شده تا زمان رسیدن به محل وقوع اتفاق از ۴دقیقه و ۵۰ثانیه به ۴دقیقه و ۲۸ثانیه کاهش یابد. امیدواریم این میزان نیز تا پایان سال‌جاری کاهش بیشتری داشته باشد.»اودر ادامه صحبت‌های خود به ایجاد سرای محلات اشاره می‌کند و می‌گوید: «نهادینه‌کردن فرهنگ ایمنی در زمینه حوادث آتش‌نشانی بسیار مهم است و به همین سبب با کمک معاونت اجتماعی شهرداری تهران در نظر داریم این مورد را گسترش دهیم و تا پایان سال‌جاری در ۳۷۴محله این موضوع را گسترش دهیم. با ایجاد کلاس‌های مختلف در مدارس و محلات ایمنی را در تمامی جهات به شهروندان آموزش دهیم.» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهر تهران با اشاره به تجهیزات پیشرفته ایستگاه‌های تازهالاحداث بیان می‌کند: «تقریبا تمامی ایستگاه‌ها دو منظوره بوده و در شرایط خاص اطفای حریق و امداد و نجات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این در حالی است که تجهیزات این ایستگاه‌ها نیز فراهم شده و به‌زودی این ایستگاه‌ها فعالیت خود را برای امدادرسانی به شهروندان آغاز می‌کنند.»به گفته او این ایستگاه‌ها تحت پوشش شبکه اطلاع‌رسانی خودکار ستاد فرماندهی سازمان قرار دارند و همچنین دارای امکانات ارتباطی بی‌سیم و خط تلفن نیز می باشند.خوشزاد دربارهٔ تجهیزات ویژه این ایستگاه‌های آتش‌نشانی تاکید می‌کند: «در شرایط حاضر تعدادی خودرو سبک و سنگین ویژه اطفای حریق برای این ایستگاه‌ها در نظر گرفته شده است.»

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.