فعالیت ۳۳۸ موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در کشور

۰۲خردادماه،

277-3.jpg

مدیرکل دفتر آموزش های عالی غیردولتی وزارت علوم گفت: ۳۳۸ موسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند که در این موسسات ۳۹۲۹۸۴ دانشجو و ۳۹۱۳ نفر هیات علمی تمام وقت مشغول فعالیت می باشند.

به گزارش سرویس«دانشگاهی» ایسنا، دکتر غلامعلی نادری افزود: موسسات غیر انتفاعی نقش مهمی در افزایش دسترسی به آموزش عالی و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی داشته اند و در کنار دیگر موسسات آموزش عالی از جمله دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی و دیگردانشگاههای دولتی به ارائه آموزشهای عالی می پردازند.

نادری اظهارداشت: توسعه کمی موسسات آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی طی سالهای قبل چشم گیر بوده ولی بدلیل ایجاد تمرکز بیش از حد در مرکز استانها و نیز ایجاد رشته محل های تکراری بعضی از این موسسات با کاهش ظرفیت مواجه شده اند.

وی گفت: قبل از سال ۸۴ تعداد ۷۲مجوز قطعی تاسیس مراکز غیر دولتی و غیرانتفاعی آموزش عالی در کشور صادر شده بود که با توجه به اشباع بعضی استانها و سخت گیری در صدور مجوز ، این تعداد در سال ۹۰به ۳۷و در سال ۹۱ به ۱۴ مجوز قطعی کاهش یافت.

مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم با اعلام اینکه در مجموع از ۵۲۶تقاضای تاسیس ، ۳۴۵ تقاضا مجوز قطعی دریافت کرده‌اند افزود: این در حالی است که در قبل از سال ۸۴ تعداد ۷۶ مجوز اصولی صادرشده بود و در سال ۹۰ تعداد تنها ۲۰ و در سال۹۱ تعداد ۱۰مجوز اصولی تاسیس مجوز آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی صادرشد.

نادری با اعلام اینکه بیشترین تعداد موسسات غیردولتی و غیر انتفاعی آموزش عالی به ترتیب در استانهای مازندران، اصفهان، خراسان رضوی، قزوین، گیلان و تهران قرار دارند گفت: با توجه به جمعیت استانهای کشور و پیش بینی برنامه چهارم توسعه، استانهای قزوین، مازندران، قم، سمنان، گیلان،اصفهان و خراسان رضوی بیشترین درجه اشباع و تاسیس بیش از ظرفیت این موسسات را دارند.

وی افزود: از میان جمعیت دانشجویی موسسات غیردولتی و غیر انتفاعی آموزش عالی ۱۵۳هزار نفر در گروه فنی و مهندسی، ۱۲۸ هزار نفر در گروه علوم انسانی ،۲۷هزارنفر درگروه هنر ، ۹هزارنفر درگروه کشاورزی و ۶هزار نفر نیز در گروه علوم پایه تحصیل می کنند.

مدیرکل دفتر آموزش های عالی غیردولتی وزارت علوم گفت: ۶موسسه ویژه دختران از سال ۸۹ تا ۹۱ در کشور تاسیس شده و ۲ موسسه نیز صرفا از میان پسران دانشجو پذیرش می کند و ۱۹ درخواست تاسیس موسسات غیردولتی و غیر انتفاعی در حال بررسی است.

نادری با اعلام اینکه تاکنون ۱۰موسسه آموزش عالی به مرحله دانشگاه ارتقا یافته و با نام دانشگاه فعالیت می کنند گفت: ۲۰۹موسسه آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی دارای هیات امنا بوده و ۵۷موسسه نیز درحال ایجاد هیات امنا می باشند.

وی گفت : برای ارتقای کیفیت آموزشی موسسات آموزش عالی غیردولتی و غیر انتفاعی در سال ۹۰ تعداد ۷۲ و در سال ۹۱تعداد ۹۴ مربی این موسسات جهت تحصیل در دوره دکترا به دانشگاهها معرفی شده اند.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.