فلاحت‌پیشه: کامرون به نمایندگی از کمپانی‌های عظیم تسلیحاتی به منطقه مسافرت کرد

۲۴ آبان ،

6-104.jpg

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حلقه فروش تسلیحات در منطقه سبب بسیاری از مشکلات شده است، گفت: این اتفاقات نشان‌دهنده تبانی است که میان سیاستمداران مرتجع عرب، سیاستمداران غربی و کمپانی های عظیم فروش اسلحه به بهانه دفاع از امنیت خلیج فارس انجام می‌گیرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره مسافرت اخیر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به کشورهای حوزه خلیج فارس گفت: در این میان نباید نقش کمپانی‌های بزرگ اسلحه‌سازی را در خاورمیانه نادیده گرفت. کامرون به عنوان لابی این کمپانی‌ها به این کشورها مسافرت کرده است، سیاست‌هایی که در خاورمیانه شکل می‌گیرد براساس همین اصل است. به عنوان مثال سالیانه ۱۵۰ میلیارد دلار صادرات اسلحه در منطقه انجام می گردد که خاورمیانه را به انبار باروت تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: برهمین اساس یک فضای انتزاعی و غیرواقعی در منطقه شکل گرفته است وقتی غرب در قالب سیاست مهاردوگانه، ایران و عراق در خاورمیانه را به عنوان تهدید مقابل کشورهای عربی مطرح می‌کردند، در شرایط کنونی براساس سیاست ایران هراسی که در پیش گرفته‌اند، ما می‌بینیم که پس از برگزاری اجلاس شورای همکاری خلیج فارس به عنوان تقویت سپرجزیره، دیوید کامرون به منطقه مسافرت می‌کند و پیشنهاد فروش تسلیحات را مطرح می‌کند.

این استاد دانشگاه افزود: در تحلیل نظریه تعادل نظامی، خریداری تسلیحات از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس معنایی ندارد، زیرا این کشورها از نظر نرم‌افزاری امکان استفاده از چنین سلاح‌هایی را ندارند و حتی نیروهای این کشورها از آموزش لازم برای این امر برخوردار نیستند. هم چنین تهدید عملیاتی نیز وجود ندارد، جمهوری اسلامی ایران اگرچه به عنوان تهدید معرفی می‌شود، اما این کشور با اینکه در ۵۸ نقطه اختلاف مرزی و ارضی با کشورهای همسایه دارد اما در هیچ یک از این موارد وارد منازعه در منطقه نشده است.

وی خاطرنشان کرد: باید مردم عرب نسبت به خریداری تسلیحات توسط حکمرانانشان حساس شوند زیرا اگر روند دموکراسی‌خواهی در منطقه و در میان اعراب شکل گیرد، در این صورت پول کمتری از پول نفت مردم به خرید تسلیحات بها می‌شود.

فلاحت‌پیشه درباره سابقه فروش تسلیحات انگلیس به کشورهای حوزه خلیج فارس تصریح کرد: انگلیس اولین کشور استعماری دنیاست که صندوق ذخیره ارزی را شکل داد که سرمایه صندوق این کشور حاصل پول‌های نفت کشورهای خاورمیانه است. هنوز این کار ادامه دارد و رقابت میان انگلیس و آمریکا برای فروش تسلیحات این منطقه را به انبار باروت تبدیل کرده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.