فلفل‌خورها مراقب باشید

بدن انسان معمولا زودتر از این که آسیب ببیند، واکنش نشان می‌دهد تا چنین اتفاقی نیفتد اما اگر فردی در برابر واکنش بدن مقاومت کند، ممکن است حتی جان خود را به خطر بیندازد. کارشناس تغذیه ادعا کرده‌اند که خوردن یکجای مقدار زیادی فلفل تند می‌تواند موجب مرگ شود.

این کارشناسان می‌گویند: هرچند اکثر مردم طاقت آن را ندارند که تا سرحد مرگ، فلفل تند و داغ بخورند اما به لحاظ تئوریک این امکان وجود دارد که فردی از خوردن مقادیر زیاد فلفل تند بمیرد.

بنا برگزارش مجله آنلاین لایوساینس، در محاسبه‌ای که در سال ۱۹۸۰ میلادی صورت گرفت، معلوم شد که اگر ۱٫۳ کیلوگرم فلفل خیلی تند و پودر شده یکجا مصرف شود، می‌تواند یک فرد ۶۸ کیلویی را از پای در بیاورد.

البته بدن انسان معمولا زودتر از این که آسیب ببیند، واکنش نشان می‌دهد تا چنین اتفاقی نیفتد اما اگر فردی در برابر واکنش بدن مقاومت کند، ممکن است حتی جان خود را به خطر بیندازد.

این کارشناسان می‌گویند: فلفل تند سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند. عصب سمپاتیک کنترل اکثر اعضای داخلی بدن را برای مصرف انرژی بیشتر برعهده دارد به طوری که بدن بتواند کالری بیشتری بسوزاند.

مصرف فلفل تند در واقع سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به همین خاطر به لاغر شدن کمک می‌کند. اما «کاپسایسین» یک ماده فعال در فلفل است که موجب التهاب بافتی می‌شود و اگر به مقدار زیاد استفاده شود می‌تواند به لایه مخاطی معده و روده آسیب جدی وارد کند.

ایسنا


جدیدترین مقاله های بهداشت و سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.