فلورانس؛ جایی که رنسانس متولد شد+ عکس/ دیدنی های جهان

هادی معیری نژاد – یکی از شهرهای قدیمی اروپا فلورانس است که در کنار رم و ونیز می تواند مثلث طلایی ایتالیا در قرون گذشته محسوب شود.

گرچه ایتالیا وحدت سیاسی امروزش را در قرون گذشته نداشت، اما هرکدام از آن دوک نشینها و پادشاهی های کوچک که بین اطریش و پروس و فرانسه دست به دست می شدند الان زیر پرچم ایتالیاهستند.

فلورانس یکی از شهرهای تاریخی و بسیار زیبا در ایتالیا است و پایتخت ناحیه توسکانی ایتالیا محسوب می شود.


فلورانس از سال ۱۸۶۵ تا ۱۸۷۰ پایتخت پادشاهی ایتالیا بوده‌است.

در سده‌های میانه فلورانس کانون بازرگانی و امور مالی اروپا بوده و بعدها رنسانس ایتالیا از این شهر آغاز شد. خاندان مدیچی سال‌های طولانی در شهر فلورانس فرمانروایی داشتند.

انواع هنر به‌ویژه هنر معماری و تندیسگری در شهر فلورانس جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد به طوری که این شهر را به یکی از مهم‌ترین مراکز هنری اروپا تبدیل کرده‌است.

فلورانس همچنین بیش از چهل موزه و نگارخانهٔ هنری دارد که مهم‌ترین آن‌ها گالریا دلیی اوفیتزی و پالاتزو پیتی به‌شمار می‌آید.

مرکز تاریخی فلورانس
مرکز تاریخی فلورانس ناحیهٔ یکم فلورانس است و در سال ۱۹۸۲ میلادی به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

یونسکو از این ناحیه به عنوان گنجینه‌ای از آثار هنری و معماری یاد می‌کند که در دوران طلایی فلورانس و در پی قدرت اقتصادی و تجاری آن در این دوران پدید آمد. کلیسای جامع فلورانس و برج جیوتو در کنار و کلیسای سنت جان در جلوی آن، کاخ مدیچی، کلیسای سن لورنس، موزه سن مارک، مجسمه داوود و بپتیستری سن جووانی برخی از این آثار هستند.

کلیسای جامع فلورانس
کلیسای جامع فلورانس به سبک معماری گوتیک در سال ۱۲۹۶ میلادی براساس طراحی آرنولفو دی کامبیو شروع به ساخت شد. در سال ۱۴۳۶ با مهندسی فیلیپو برونلسکی (Filippo Brunelleschi) گنبد آن ساخته شد. خود فیلیپو برونلسکی در همین کلیسا دفن است.


 

مجسمه داوود
مجسمه داوود در سال ۱۵۰۴ میلادی، به وسیله میکل‌آنژ، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایتالیائی ساخته شد. تندیس داوود، ۵٫۱۷ متر ارتفاع دارد و از سنگ مرمر ساخته شده‌است. تندیس داوود از شاهکارهای عصر رُنسانس محسوب می‌شود.

ارتفاع مجسمه ۵٫۱۷ تندیس داوود، به عنوان شکست‌دهنده گولیات(جالوت)، سمبل و نماد شهر فلورانس نیز محسوب می‌شود. از این مجسمه تا سال ۱۸۷۳ میلادی، در فضای باز نگهداری می‌شد. مجسمه داوود در جریان شورش سال ۱۵۷۱ آسیب دید، از این روی به گالری آکادمی هنرهای فلورانس انتقال یافت و تاکنون در آن مکان قرار دارد.
 ۴۷۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.