فیلم‌های بی‌محتوا سینمای ایران را مریض کرده است

منتقد سینما گفت: فیلم‌های بی‌محتوا که در داخل مخاطب ندارد سینمای ما را مریض کرده‌ است.

به گزارش گروه وبگردی ممتاز نیوز، مسعود فراستی عصر امروز در برنامه نقد «سیاسی یا هنری بودن جایزه اسکار» در این شهر اظهار کرد: بسیاری از فیلم‌های خوب و حتی بد اسکار گرفته‌اند بنابراین نمی‌توان گفت اگر فیلمی اسکار گرفته حتما خوب است.

*ضربه زدن مسئولان سینمایی به ژانرهای کودک و دفاع مقدس/سینمای ایران جهانی نیست

وی با بیان اینکه در ایران گرفتن اسکار سبب افزایش فروش بلیت در گیشه‌ها است، افزود: فیلم جشنواره‌ای در ایران در کنار سینمای گلخانه‌ای محصول سیاستگذاری ۳۰ سال مسئولان سینمایی کشور است.

منتقد سینما ادامه داد: در این ۳۰ سال مسئولان موفق شدند در یک جریان سینمایی به ژانرهای کودک، دفاع مقدس و ملودرام ضربه بزنند.

وی با اشاره به اینکه این امر سبب ضربه به فیلم‌های داخلی و پر و بال دادن به سینمای جشنواره‌ای شد، تصریح کرد: جایزه اسکار بیشتر جنبه سیاسی داشته و کارگردان بدون در نظر گرفتن حال مخاطب در داخل به سفارش غرب فیلم‌ می‌سازد.

فراستی اضافه کرد: ایران بر خلاف اینکه بالغ بر هزاران جایزه خارجی دریافت کرده‌ است، هنوز سینمای جهانی ندارد.

این منتقد سینما با بیان اینکه سینمای جشنواره‌ای به ویژه جشنواره اسکار اغلب گدایی فیلم‌ها برای دریافت جایزه است، خاطرنشان کرد: این امر درباره تمام فیلم‌ها صدق نمی‌کند.

*فیلم‌های مخملباف، قبادی و پناهی مخاطب داخلی ندارد/غرب فیلم‌های ایران بدون توسعه را می‌پسندد

وی با اشاره به فیلم «بچه‌های آسمان» و کسب جایزه اسکار یادآور شد: این فیلم خوبی است.

این منتقد ادامه داد: فیلم‌های خانواده‌ که مخملباف، قبادی و پناهی می‌سازند مخاطب داخلی ندارد و اغلب نمایانگر تصویری مخدوش از ایران است.

فراستی افزود: فیلم‌هایی که ایران را جهل‌زده، فقرزده و عقب‌مانده معرفی کند توجه غرب را به خود جلب می‌کند.

وی به بخش‌هایی از فیلم «دستفروش» ساخته مخملباف اشاره کرد و متذکر شد: غرب فیلم‌هایی که در آن ایران به صورت مدرن نمایش داده نمی‌شود یعنی ایران بدون توسعه را می‌پسندد.

منتقد سینما با بیان اینکه بسیاری از فیلم‌های ایرانی که از این موضع ساخته شده و جایزه می‌گیرند به سفارش سینماگران غربی است، افزود: «این فیلم نیست» پناهی نمونه‌ای از آن است.

وی فیلم مذکور پناهی را بی‌محتوای محض خواند و گفت: این فیلم اصلاً فیلمنامه‌ ندارد اما برنده جایزه اول برلین شده است.

*فیلم‌های بی‌محتوای داخلی سینمای ایران را مریض کرده است

فراستی گفت: فیلم‌هایی که در داخل مخاطب ندارد و اکران نمی‌شود و موضوع اعتراضی دارند سینمای ما را مریض کرده‌ است.

وی با اشاره به اینکه ساخت اینگونه فیلم‌ها برای سینمای جشنواره‌ای محصول تفکر سینماگران نوین مانند بهشتی‌ها است، یادآور شد: این به معنای آن نیست که فیلمی ساخته و برای جشنواره‌های خارجی فرستاده نشود.

منتقد سینما با بیان اینکه فیلم باید بر حسب نیاز داخلی مخاطب ساخته شود، خاطرنشان کرد: فیلم برای ورود به جشنواره‌های خارجی باید از داخل عبور کند.

به گفته وی، فیلمی که مماس با ارزش‌ها و فرهنگ داخلی مماس نیست نباید به جشنواره ارسال شود مانند فیلم «گذشته» و «تخته‌سیاه».

*جدایی نادر از سیمین فیلم بدی بود/فیلم برای جهانی شدن باید از ملی بودن عبور کند

فراستی دربارهٔ فیلم جدایی نادر از سیمین، تصریح کرد: این فیلم بدی بود و شخصیت‌پردازی بسیار ناقصی داشت و بازیگران تبدیل به شخصیت جدی نشدند.

وی با اشاره به اینکه دوربین این فیلم شلخته و بی‌معنا بود، اضافه کرد: فیلم مذکور پیامی توهین‌آمیز به ایرانیان داشت و گویای حمایت از مهاجرت از ایران بود.

منتقد سینما خاطرنشان کرد: این فاکتورها برای غرب جالب توجه قرار گرفت و فیلم را برنده اسکار معرفی کرد.

وی با اشاره به اینکه فیلم برای جهانی شدن باید از ملی‌بودن گذر کند، یادآور شد: فیلم با گرفتن جایزه جهانی نمی‌شود.

فراستی با تصریح بر اینکه فیلم خوب باید دارای فرم خوب باشد، متذکر شد: چنین فیلمی باید بتواند حرف و پیام انسانی و رو به رشدی را به مخاطب القا کند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.