قادری: راهی جز ممنوعیت فروش ارز در بازار نداریم / مجلس از لایحه دولت استقبال می‌کند

۱۸ام بهمن ،

68-58.jpg

سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ عنوان کرد که راهی جز ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار در شرایط فعلی اقتصادی وجود ندارد.

جعفر قادری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت:‌ در صورتی که دولت بخواهد این موضوع را در قالب لایحه‌ای به مجلس بفرستد مجلس نیز از آن استقبال خواهد کرد.

وی در مورد طرح مورد نظر بانک مرکزی برای ارائه به مجلس در خصوص ممنوعیت خرید و فروش ارز در بازار، گفت: این موضوع در راستای طرح یک فوریتی مقابله با اخلال‌گران ارزی است که در مجلس فوریت آن به تصویب رسید، ما در این طرح نیز بر این موضوع تاکید کردیم که باید خرید و فروش ارز در بازارهای آزاد تحت کنترل در آید.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما ارز حالتی را دارد که در کنار تقاضا برای واردات کالا و به دنبال آن تامین نیاز مالی واردات و همچنین سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر، تقاضای مردمی نیز نسبت به آن وجود دارد، این تقاضای مردمی برای در اختیار داشتن ارز را می‌توان به تقاضای سفته‌بازی تعبیر کرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: این نوع تقاضای مردم سبب التهاب و هیاهو و ایجاد فشار به بازار شده است که سبب می‌شود به میزان کم و بسیار شدن تقاضا، قیمت ارز نیز تحت‌الشعاع قرار گیرد.

قادری اضافه کرد: بر این اساس اگر بانک مرکزی بتواند خرید و فروش‌های ارزی را تحت کنترل در آورد و صرفا برای منظورهای مشخص خرید و فروش ارز داشته باشیم می‌توانیم بخش عمده‌ای از نوسانات ارزی را در بازار کنترل کرد.

وی با تاکید بر اینکه خرید و فروش ارز باید تنها در صرافی‌ها و مراکز مجاز انجام شود، اظهار کرد:‌این نوع خرید و فروش نیز صرفا باید با اهداف خاص انجام گیرد نه اینکه هر کسی ارز را خریداری کرده و در خانه نگه دارد.

قادری در پایان با تاکید بر لزوم کنترل خرید و فروش ارز گفت: ما در شرایطی هستیم که راهی جز ممنوعیت خرید و فروش ارز نداریم؛ بر این اساس اگر دولت بخواهد در این رابطه لایحه‌ای را به مجلس بفرستد، مجلس نیز استقبال خواهد کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.