قانون اساسی ایران بر عدم تبعیض میان اقلیت‌های دینی و مسلمانان تأکید دارد

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

یک استاد دانشگاه در نشست تخصصی گزارش احمد شهید در باشگاه خبرنگاران:

یک استاد دانشگاه گفت: نگاه قانون اساسی به اقلیت‌های دینی بسیار فراتر از نگاه میثاق مدنی به آنها است چرا که حتی در قانون اساسی ایران برای اقلیت‌های دینی جایگاهی برای انتخاب نماینده در مجلس وضع شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، حبیب‌زاده، استاد دانشگاه امام صادق(ع)، عصر امروز در نشست تخصصی بررسی گزارش احمد شهید با محوریت حقوق اقلیت‌ها در باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بهتر است برای بررسی حقوق اقلیت‌ها در ایران به حقوق آنها در اسلام نگاهی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه حقوق اقلیت‌ها صریح و روشن است، ادامه داد: در قرآن، احادیث و متون اسلامی و همچنین در رویه ائمه معصومین به ویژه پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و حضرت علی(ع) ، اقلیت‌های دینی از جایگاه ویژه‌ای در اسلام برخوردارند.

حبیب‌زاده با بیان اینکه در قرآن کریم هیچ تفاوتی میان انسان‌ها وجود ندارد، افزود:‌ در این کتاب آسمانی آیات متعددی در زمینه احترام به اقلیت‌های دینی و حسن برخورد با آنها وجود دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین می‌توانیم نتیجه گیری کنیم میان حقوق اقلیت‌های دینی با مسلمانان هیچ تفاوتی وجود ندارد.

حبیب‌زاده گفت: با توجه به نگاه متون دینی و رهبران مبین دین اسلام به اقلیت‌ها، میان مسلمانان و آنها همزیستی وجود داشته و هیچ تبعیضی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: نگاه اسلام به اقلیت‌های دینی اینگونه است که طی عهد با آنها حقوق و تکالیفی برای طرفین وضع می‌شود و طرفین موظف به اجرای دقیق آن هستند.

حبیب‌زاده اضافه کرد: همین نگاه بعد از انقلاب اسلامی ایران منتقل شد و در قانون اسلامی که با عنوان منشور و میثاق ملی شناخته می‌شود به طور صریح ذکر شده است.

وی تصریح کرد:‌ نگاه قانون اساسی به همه ایرانی‌ها یکسان بوده و این امر در تمامی اصول قانون اساسی دیده می‌شود.

حبیب‌زاده گفت: یکی از این اصول، اصل ۲۲ بوده که بر حیثیت افراد تاکید داشته و آنها را مصون از هرگونه توهینی می‌داند؛ همچنین در اصل ۲۸ هر کس حق انتخاب شغلی مناسب با علاقه و شرایط شخصی خود دارد.

وی تصریح کرد: از دیگر اصول قانون اساسی می‌توان به اصل ۳۰ اشاره کرد که به تعهد دولت درباره آموزش و پرورش رایگان در قبال همه ایرانیان تا پایان دوره متوسطه تاکید دارد.

حبیب‌زاده  ادامه داد: همچنین در اصول ۳۱ و ۳۴ قانون اساسی به امر تهیه مسکن مورد نیاز برای هر خانواده ایرانی که وظیفه دولت است و همچنین دادخواهی که از حقوق مسلم هر فرد است، اشاره می‌شود.

وی گفت: اصول فراوانی از این دست وجود دارند که اثبات‌کننده نگاه یکسان جمهوری اسلامی ایران به اقلیت‌های دینی و مسلمانان است.

حبیب‌زاده تاکید کرد:‌ به طور کلی نگاه قانون اساسی به اقلیت‌های دینی بسیار فراتر از نگاه میثاق مدنی به آنها است چرا که حتی در قانون اساسی ایران برای اقلیت‌های دینی جایگاهی برای انتخاب نماینده در مجلس وضع شده است؛ در حالی که در میثاق مدنی به مشارکت سیاسی اقلیت‌های دینی هیچ اشاره‌ای نشده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی قوانین در جمهوری اسلامی ایران نشاندهنده این امر است که روح قانون اساسی که بر مبنای عدم تبعیض میان اقلیت‌های دینی و مسلمانان است جریان دارد.

انتهای پیام/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.