قانون مبارزه با “پولشویی” نیاز به آیین‌نامه اجرایی دولت دارد

۱۴م دیماه ،

یک حقوقدان گفت: زمینه اجرایی مبارزه با پولشویی خاطرنشان کرد: دولت باید برای اجرایی شده این قانون آیین‌نامه لازم آن را صادر و ابلاغ کند.

“محمد شمسایی” در گفتگو با خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به قانون پولشویی گفت: قانون مبارزه با پولشویی در کشورها برای حفاظت از نظام اقتصادی و پولی بخصوص بخش پولی و بانکی وضع شده است کشور ما نیز در موارد متعدد این قانون را مستقیما و گاهی غیرمستقیم اعمال کرده است.
این استاد حقوق تجارت بین‌الملل ادامه داد: وقتی صحبت از حفاظت از پول و سرمایه مردم مطرح می‌شود به طور مستقیم و غیرمستقیم مبارزه با پولشویی عنوان می‌شود.

وی با بیان اینکه مقررات مبارزه با پولشویی داخلی و بین‌المللی است تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر مقررات کنوانسیون های بین‌المللی هنوز در این لازم‌الاجرا نشده است ولی ایران همواره یکی از مدعیان مبارزه با پولشویی است.

شمسایی افزود: مجاری مختلف پولشویی موسسات مالی و اعتباری و همچنین بانک‌ها می باشند و قوانین ناظر بر سلامت بانکداری در کشور خود مستقیما با پولشویی مبارزه می‌کند.

این استاد حقوق اظهار داشت: در کشور ما قانون مبارزه با پولشویی در سال ۸۹ ابلاغ شد ولی اجرای دقیق آن در کشور ملاحظه نمی‌شود و بانک‌ها و موسسات اعتباری توجهی به منابع ایجاد پول اشخاص ندارند و در این باره توضیحی نمی‌خواهند.

وی با تأکید بر قانون “از کجا آورده‌ای” گفت: این قانون خود می‌تواند در مسیر مبارزه با پول‌های کثیف اقدامات موثری را انجام دهد ولی متأسفانه این قانون نیز اجرایی نمی‌شود.

شمسایی اضافه کرد: گاهی برخورد‌هایی با دانه‌درشت‌ها انجام می‌شود ولی تعقیب جدی برای مبارزه با پولشویی در معرض دید عموم مردم گذاشته نشده است.

این حقوقدان با تأکید بر زمینه اجرایی مبارزه با پولشویی خاطرنشان کرد: دولت باید برای اجرایی شده این قانون آیین نامه لازم آن را صادر و ابلاغ کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.