قبل از حرف زدن، فکر کنید/ چند نکته کاربردی برای سخنرانی

۲۳ام بهمن ،

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «سخنرانی و ارائه عمومی» از مجموعه راهنمای جیبی مدیران نوشته دکتر استیو گلدیس با ترجمه هومن اهرامی از سوی انتشار یافتنات سازمان مدیریت صنعتی منتشر و روانه بازار کتاب شد. ناشر این کتاب را اینگونه معرفی کرده است: «​این کتاب خلاصه‌ نکاتی است که به شما به‌عنوان یک مدیر، کمک می‌کند تاکتیک‌هایی بقا در زمینه سخنرانی عمومی را فرا بگیرید. این یک کتاب ساده و سریع‌خوان، بر پایه‌ نظریات و روش‌های پذیرفته شده‌ بلاغت است. این کتاب در شما اعتمادبه‌نفس به وجود آورده و کمک می‌کند بر نگرانی‌های ناشی از سخنرانی، فایق آیید.»

این کتاب در ۱۰ فصل با عناوینی چون «قبل از حرف زدن فکر کنید، تعهد خود به سخنرانی را تحلیل کنید، برای سخنرانی خود تحقیق کنید، خلق یک طرح کلی، پیش نویس متن سخنرانی خود را بنویسید، آماده همه چیز باشید، جواب سوالات مخاطبان را بدهید، برای سخنرانی خود تبلیغ کنید و…» تدوین شده است.

در بخش اول یا فانون اول کتاب با عنوان «قبل از حرف زدن، فکر کنید» می خوانیم:
«وودی آلن گفته است: به سبب مسائل مالی، داشتن پول بهتر از فقر است.
در واقع حرف آخر کسب و کار را پول می زند. حالا منظورتان صرف پول برای خرید اثاثیه تازه، اتوموبیل تازه یا وسایل تازه باشد – نهایت همه اینها، موثر بودن هزینه است. همین مساله در مورد ارائه های عمومی صادق است. شما می توانید و در واقع باید بر روی سخنرانی عمومی قیمتی بگذارید، چون این مساله برای شما به عنوان یک مدیر و سخنران، همچنین شرکت تان به عنوان اسپانسر مالی هزینه در بر خواهد داشت؛ هزینه ای که صرف رساندن سخنرانی شما به گوش مخاطبین می گردد. با این حال کسب و کار به ندرت قدرت توجهی که معطوف خرید یک وسیله ارزان می کند، نسبت به تصمیم گیری در مورد سخنرانی ها نشان می دهد. چرا؟ احتمالا به این سبب که «هزینه های زمانی» پنهان بسیاری در این مساله نهفته است. زمان محقق، زمان نویسنده متن (اگر خوش شانس باشید و کسی برایتان کار کند) زمان شخصی – که در خانه صرف می کنید – زمان دورشدن از  کار، هزینه های سفر و…این لیست می تواند همچنان ادامه داشته باشد وقتی آن را جمع بزنید با انبوهی از هزینه و زمان روبرو می شوید و زمان یکی از مواردی است که مدیران همواره در آن کمبود دارند؛ در واقع زمان از همه چیز ارزشمندتر است؛ زمان واقعا طلاست…اگر این حرف آخر اینقدر مهم است، باید چند سوال اساسی دربارهٔ سخنرانی بپرسیم…مخاطب شما کیست؟ هدف از سخنرانی چیست؟ نفع من از این کار چیست؟ نفع سازمان من از این کار چیست؟ و…

سه هدف برای یک سخنرانی قابل تصور است؛ اطلاع رسانی، تشویق و سرگرمی. در سخنرانی های تشویقی، به جای حقایق، بیشتر بر پایه سبب و برهان قرار دارند. مطمئنا حقایق از دلایل شما پشتیبانی می کنند، ولی هدف اصلی شما تشویق است یعنی اینکه اشخاص را وا دارید به شکل متفاوتی فکر کنند یا کاری را انجام دهند که مطابق میل شماست. برای تشویق اشخاص به تفکر، باید موقعیتی مستحکم ارائه دهید که از طریق دلایل منطقی پشتیبانی می گردد و خود این دلایل از سوی اطلاعات دقیق حمایت می شوند. تشویق از منظر فکری، بالاتر از اطلاع رسانی قرار می گیرد چرا که به امر نتیجه گیری هم می پردازد….نکته: این سخنرانی ها را با دقت انتخاب کنید؛ چرا که در جهان سخنرانی های عمومی، می توانند بسیار خطرناک ظاهر شوند.

۶۰۶۰

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.