قدیمی‌ترین مومیایی روی زمین با عمر ۲,۹۲۰,۰۰۰ روز/ عکس

محبوبه عمیدی: پشت ماسکی که در این تصویر می‌بینید، چهره انسانی وجود دارد که چندین هزار سال پیش در صحرایی که در حال حاضر شمال شیلی و جنوب کشور پرو را پوشانده زندگی می‌کرده است. مومیایی چندین هزار ساله این انسان به خوبی حفظ شده و محققان علت اصلی حفاظت آن را خشکی بیش از حد محل سکونت او می‌دانند.

در تمدن‌های متعددی به مومیایی کردن مردگان برمی‌خوریم؛ اما اولین آنها Chinchorro بوده‌اند که در آمریکای جنوبی زندگی می‌کرده‌اند. آنها مومیایی کردن مردگان خود را حدود ۷۰۰۰ یا ۸۰۰۰ سال پیش و قرن‌ها قبل از مصریان (که قدمت مومیایی‌های آنها به حدود ۴۰۰۰ سال پیش می‌رسد) آغاز کردند.

به گزارش نیوساینتیست، پابلو مارکوت و همکارانش در مرکز Santa Fe در نیومکزیکو به تازگی علت احتمالی آغاز مومیایی کردن مردگان توسط این تمدن را کشف کرده‌اند. آنها معتقدند همه چیز به شرایط محیط زندگی این شکارچیان برمی‌گردد.

مومیایی 8000 ساله

مارکوت و همکارانش می‌گویند خشکی بیش از حد این منطقه باعث شده اجساد به شکل طبیعی حفظ شوند و از سوی دیگر جاذبه ارتفاعات ساحلی که این منطقه بسیارخشک را محصور کرده، انسان‌های تازه‌ای را به این صحرا کشانده است. در نتیجه انفجار جمعیت و حفظ طبیعی اجساد توسط شرایط آب‌وهوایی منطقه باعث شده اجساد بسیاری که به خوبی از فساد حفاظت شده‌اند به بخشی از تمدن رو به گسترش آن زمان تبدیل شوند.

پس از آن احتمالا آزمون‌های متعدد روی این مردگان که تغییرات چشمگیری نداشته‌اند، آغاز شده و پیشرفت‌های پرشتاب اجتماعی و سیاسی منطقه راه را برای شیوه‌های حفاظتی مؤثرتر مانند مومیایی کردن مردگان هموار کرده است.

 ۵۳۲۷۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.