قلب اهالی فرهنگ از این پس راحت‌تر می‌گیرد! /رد صلاحیت مدیران دو نشر

خبرگزاری مهر – گروه فرهنگ و ادب: مرور اخبار مهم حوزه فرهنگ و ادب را در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی درباره رد صلاحیت دو مدیر نشر یکی «علوم دانشگاهی» و دیگری «کتاب روشن» آغاز می‌کنیم.

مدیران انتشارات «کتاب روشن» و «علوم دانشگاهی» رد صلاحیت شدند

علیرغم تمدید پروانه فعالیت انتشارات «علوم دانشگاهی» از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد در اواخر سال ۱۳۹۰، صلاحیت شهبانو بیژن‌زاده که ۲۶ سال است به عنوان مدیر این موسسه انتشاراتی فعالیت می‌کند، رد شد.

رد صلاحیت مدیر این موسسه انتشاراتی حدود سه هفته قبل به وی اعلام شده اما در ابلاغیه مذکور اشاره‌ای به دلیل این مسئله نشده است.

 

در این ابلاغیه همچنین از مسئولان موسسه انتشاراتی علوم دانشگاهی خواسته شده نسبت به اعلام فرد جایگزین به عنوان مدیر نشر اقدام کنند.

 

انتشارات علوم دانشگاهی دارای پروانه فعالیت دائمی به شماره ۳۱۲ است و در زمینه انتشار کتاب‌های حوزه‌های فنی و مهندسی فعالیت می‌کند.
 
همچنین صلاحیت هرمز همایون‌پور مدیر انتشارات کتاب روشن از سوی اداره کتاب وزارت ارشاد رد شده است.

 

در همین حال درخواست تمدید پروانه فعالیت «کتاب روشن» هم بعد از گذشت حدود ۶ ماه از ارائه آن، پاسخی نگرفته و فعالیت این موسسه انتشاراتی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

 

این در حالی است که صلاحیت هرمز همایون‌پور برای انتشار مجله «نقد و بررسی کتاب تهران» به عنوان مدیرمسئول در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تائید شده است.

 

موسسه انتشاراتی «کتاب روشن» هم به شماره پروانه ۷۵۷۶ از سال ۱۳۸۴ فعال است و تاکنون کتاب‌های متعددی را در حوزه‌های ادبیات و علوم اجتماعی منتشر کرده است.
 
کناره‌گیری عباسی از انجمن ناشران کودک

 

اما بشنوید از کناره‌گیری مدیر اجرایی انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان از این سمت آن هم ۲ ماه مانده به انتخابات هیئت مدیره.

 

ذبیح‌اله عباسی مدیر اجرایی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان از کناره‌گیری خود از این سمت خبر داد و گفت: بنده حدود یکماه است از مدیریت اجرایی انجمن کناره‌گیری کرده‌ام ولی تا برگزاری مجمع عمومی و برگزاری انتخابات و تعیین مدیر جدید، امور ضروری انجمن مثل امضای چک‌ها را انجام می‌دهم.

 

وی درباره دلیل کناره‌گیری خود از این سمت در حالی که کمتر از یک سال مسئولیت آن را بر عهده داشت، تاکید کرد: در همین مدت کم مسائلی اتفاق افتاد که شایسته نام این انجمن نبود. ضمن اینکه بی‌نظمی و تعدد افراد تصمیم‌گیر در انجمن، کار را برای من دشوار کرده بود.

 

مدیر اجرایی مستعفی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان در عین حال گفت: اگر در آینده فرصتی دست بدهد، درباره این مسائل به طور مفصل صحبت خواهم کرد ولی فعلاً تا برگزاری انتخابات در ۲۳ تیرماه و مشخص شدن نتایج آن صبر می‌کنم.

 

ذبیح‌اله عباسی پس از استعفای محسن یگانه‌کاری در اوایل مهرماه سال ۱۳۹۰ با موافقت هیئت مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، به عنوان مدیر اجرایی آن انتخاب شد.

 

انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان که نهادی غیرانتفاعی و فعال در زمینه نشر کتاب‌های این حوزه است، فعالیت خود را در سال ۱۳۶۹ با ۱۳ عضو آغاز کرد و در حال حاضر بیش از ۶۰ عضو دارد. علی زارع‌زاده و مجید مَجری‌سازان طوسی، محسن طائب و محمدرضا توکل صدیقی، اعضای هیئت مدیره این انجمن را تشکیل می‌دهند.
 
ساخت مقبره مهدی آذریزدی؛ شاید وقتی دیگر

 

خبر دیگری که توجه اهالی فرهنگ را به خود جلب کرد، مربوط به آخرین وضعیت مقبره مهدی آذریزدی است.

 

اسدالله شکرانه مسئول جدید دبیرخانه بنیاد مهدی آذریزدی درباره طرح ساخت مقبره و یادبود بر مزار مهدی آذریزدی گفت: از زمانی که مسئولیت این دبیرخانه را بر عهده گرفته‌ام، تا کنون پرونده‌ای در این زمینه به من تحویل داده نشده است.

 

مهدی آذریزدی در ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ پس از تحمل یک دوره بیماری در بیمارستان آتیه تهران درگذشت و پس از تشکیل دبیرخانه‌ای برای ایجاد بنیادی به نام وی، در سال ۱۳۸۹ فراخوان مسابقه‌ای برای طراحی مقبره وی نیز از سوی این دبیرخانه صادر و آثار رسیده به دبیرخانه جمع‌آوری و اثر برگزیده انتخاب شد که پس از تغییر مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تاکنون ساخت و اجرای طرح برگزیده هنوز عملیاتی نشده است.

 

نمایشگاهی متناسب با وضعیت فعلی نشر

 

در هفته‌ای که گذشت دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی با قرائت پیام پروفسور فرانک رومانو استاد صنعت چاپ دانشگاه روچستر آمریکا در مجموعه نمایشگاهی هتل المپیک تهران گشایش یافت.

 

در افتتاحیه این نمایشگاه که در محل هتل المپیک برگزار شد، اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های چاپخانه‌داران و نیز لیتوگرافان تهران، دست‌اندرکاران انجمن چاپ دیجیتال حضور داشتند.

 

در دومین نمایشگاه چاپ دیجیتال و نشر رومیزی ۵۲ شرکت که عمدتاً نمایندگان شرکتهای بزرگ خارجی هستند، حضور دارند. این نمایشگاه تا فردا ۲ تیر در محل هتل المپیک تهران دایر است. چهار دستگاه خودروی ون در ورودی ایستگاه مترو ورزشگاه آزادی مستقر هستند که در ساعت کار نمایشگاه، بازدیدکنندگان را به صورت رایگان به ورودی هتل المپیک منتقل می‌کنند.
 
جلد چهارم دانشنامه زبان و ادب فارسی آماده چاپ شد

اما بشنوید از انتشار قریب‌الوقوع جلد چهارم دانشنامه زبان و ادب فارسی. آنگونه که سرپرست طرح تدوین «دانشنامه زبان و ادب فارسی» گفته، تدوین چهارمین مجلد این دانشنامه به پایان رسیده و تا یک ماه دیگر منتشر می‌شود.

اسماعیل سعادت گفت: کار تدوین مدخل‌های جلد چهارم مدتی پیش به پایان رسید و مراحل تهیه زیراکس و اوزالید آن هم انجام شده و تا کمتر از یک ماه دیگر از زیر چاپ خارج می‌شود. این مجلد شامل حدود ۴۰۰ مدخل است و از اواسط حرف «سین» با مدخل «سندبادنامه» شروع می‌شود و در اواخر حرف «ف» با مدخل «فردوسی» خاتمه می‌یابد.

سرپرست دانشنامه زبان و ادب فارسی اضافه کرد: ما تاکید داشتیم که در مجلد چهارم حتماً مدخل مربوط به فردوسی هم باشد تا با تاخیری اندک نسبت به هزارمین سال سرایش شاهنامه منتشر شود. بخش عمده مقالات مربوط به مدخل «فردوسی» این دانشنامه به کوشش جلال خالقی مطلق تدوین شده است.

وی مجلد چهارم «دانشنامه زبان و ادب فارسی» را با ۸۵۰ صفحه حجیم‌ترین جلد آن عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش بهای کاغذ، بهایی که برای جلد چهارم دانشنامه تعیین کرده‌ایم، ۴۰ هزار تومان است.

هریک از ۳ مجلد قبلی «دانشنامه زبان و ادب فارسی» در ۷۵۰ صفحه تدوین و با بهایی مابین ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان منتشر شده بود.

سعادت همچنین از آغاز کار تدوین مجلدهای پنجم و ششم این دانشنامه و سفارش مقالات به متخصصین این حوزه برای مداخل این دو مجلد خبر داد و ابراز امیدواری کرد به فاصله کمتری نسبت به مجلدهای قبلی منتشر شوند.

سرپرست «دانشنامه زبان و ادب فارسی» با اشاره به تاکید غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای فراهم شدن امکان دسترسی جمعیت بیشتری از مخاطبان و متقاضیان به این دانشنامه، گفت: قصد داریم پس از انتشار ۶ مجلد دانشنامه، آن را در حجم‌های کمتر و احتمالاً در چندین قطع جیبی منتشر کنیم.

وی همچنین با اشاره به غنای زبان فارسی، گفت: امیدوارم «دانشنامه زبان و ادب فارسی» مثل دیگر دایره‌المعارف‌های معروف  دنیا از جمله بریتانیکا به صورت مفصل منتشر شوند. من خودم اسم این مجموعه را دانشنامه مختصر زبان و ادب فارسی گذاشته‌ام؛ چون واقعاً معتقدم زبان فارسی آنقدر غنی است که می‌توان دانشنامه آن را در ۲۰ جلد هم نوشت.

دانشنامه زبان و ادب فارسی زیر نظر فرهنگستان زبان و ادب فارسی در حال تدوین است. جلد اول آن (آب – برزویه) سال ۱۳۸۴، جلد دوم (برندق خجندی ـ حیرتی تونی) سال ۱۳۸۶ و جلد سوم (خارزنجی – سنایی غزنوی) سال ۱۳۸۸ منتشر شد.
 

درهای بیمارستان قلب به روی هنرمندان گشوده شد

اما دیروز چهارشنبه یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خدمات درمانی و بهداشتی ویژه برای هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران در بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران به امضای سیدمحمد حسینی وزیر ارشاد و مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت رسید.

مدیرعامل صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران و رئیس بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی به ترتیب به نمایندگی از وزارت ارشاد و بهداشت، مامور پیگیری خدمات مورد اشاره به اهالی فرهنگ هستند.

به گفته وزیر بهداشت، مرکز قلب و عروق شهید رجایی با بیش از ۱۰۰ پزشک مجرب و هزار و ۲۰۰ پرسنل و دارا بودن بخش‌های متعدد آموزشی و تحقیقاتی به عنوان یکی از بهترین مراکز برای ارایه خدمات درمانی به اهالی هنر انتخاب شده است.

مرضیه وحید دستجردی افزود: با هماهنگی‌های صورت گرفته، اهالی فرهنگ با معرفینامه‌ای که همراه خواهند داشت می‌توانند به مرکز بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی مراجعه و از خدمات درمانی آن استفاده کنند.

وی همچنین از تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای همه هنرمندان خبر داد و گفت: ما در گام دوم سعی خواهیم کرد مراکز مشابهی را در دیگر استان‌های کشور دایر کنیم.

عزت‌الله انتظامی، رسول نجفیان، داود رشیدی، جمال شورجه، قطب‌الدین صادقی، مجید سریر، ایرج راد، محمدعلی گودینی، محمد گلریز، داریوش اسدزاده، شهره لرستانی، جهانگیر الماسی، مجتبی رحماندوست و معاونان وزیر ارشاد (البته بجز بهمن دری معاون امور فرهنگی) از جمله حاضران در مراسم امضای این تفاهنمامه بودند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.