قلم کارایی شگفت انگیزی در انتقال تجربه های داخلی و باطنی زندگی دارد

۲۱ آبان ،

سید علیرضا قهاری، رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ گفت: به درستی نمی توان تاریخ کتابت و آغاز خود گرایی انسان را از یکدیگر تفکیک کرد.
وی افزود: از هنگامی که بشر اراده به برقراری ارتباط با دیگران به صورت غیرکلامی کرد خواسته‌های خویش را به گونه ای مکتوب از ابزار موجود وقت چون الواح گلی، سنگ نبشته و نوشتن بر روی پوست درختان و حیوانات استفاده کرد.
قهاری تصریح کرد: دیرینه شناسان و استان شناسان آنچه را که از دریافته های خویش می دانند، دست نوشته های بشری محسوب می شود، برهرچه که امکان پذیر بوده است.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد: قلم به عنوان راوی هستی و عنصر هستی زا به عنوان ابزاری پیچشده با خلقت انسان، خالق موجودات به آن سوگند می خورد و با جاری بودن در جهان، تصویر و تمثیل از آن پدید می آید و آنچه که عامل ادراک آن است به انسان توان رسیدن به شناخت را می دهد.
وی اظهار داشت: راز قلم این است که نسبت تازه ای از حقیقت را می‌آفریند تا انسان راه به جایی برد، این قدرت از عهده هیچ ابزار دیگری ساخته نیست.
قهاری تصریح کرد: قلم کارایی شگفت انگیزی در انتقال تجربه های داخلی وباطنی زندگی آدمی دارد و آنجا که زبان و کلام باز می ماند، اهمیت نقش او بیشتر آشکار می شود.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران ادامه داد: قلم برای ایجاد ارتباط بین انسان ها یگانه است و از نیاز و اشتیاق به گفتگو حکایت دارد حتی اگر نویسنده در لحظه آفرینش هیچ به این الزام نیندیشد.
قهاری بیان کرد: نگاه انسان مدرن به کتاب نگاهی رندانه بوده تا بازی زندگی و از شکل افتادن گوهر هستی آدمی از یادنرود.
وی ادامه داد: امروز اگر جامعه ما خواهان آن است که میان سایر ملت ها حرفی برای گفتن داشته باشد باید این ابزار رشد و ترفیع پیدا کند.
قهاری اظهار داشت: پیشینه فرهنگی و تمدن غنای کشورمان حکم می کند برای درست اندیشیدن وسرآمد بودن به کیفیت زندگی در سایه قلم توجه شود.
وی ادامه داد: رشد کتاب و کتابخوانی نشانه دار رشد تعلق و خرد ورزی در جامعه است و برای وقته همین بس که نسل های آینده ما را بر وقته ای خردگرا منسوب دارند.
گفتنی است؛ انجمن مفاخر معماری ایران در شصت و پنجمین گفتمان هنر و معماری که ۲۴آبان در موزه هنر امام علی(ع) برگزار می شود به گنج نامیرا “قلم” می پردازد. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.