قلیان نیاز به مداخله پلیس ندارد!

در این گونه موارد اگر تذکر و اخطار صنفی موثر واقع نشد طبیعا پلیس وارد می‌شود، اما فعلا دستوری در مورد برخورد با قلیان به ناجا داده نشده است.

خبرآنلاین: حرف و حدیث های قلیان تمامی ندارد هراز چندگاهی هم خبری می آید که قلیان ممنوع است و برخورد می شود و باز خبر می رسد که خیالتان راحت، قلیان آزاد است.

حالا هم که فرمانده ناجا می گوید  دستوری برای برخورد با قلیان‌ها داده نشده است او می گوید:” در این گونه موارد اگر تذکر و اخطار صنفی موثر واقع نشد طبیعا پلیس وارد می‌شود، اما فعلا دستوری در مورد برخورد با قلیان به ناجا داده نشده است.”

این عدم دستور برای برخورد با قلیان‌ها پس از حذف پر حرف و حدیث قهوه خانه ها از شمول آئین نامه اجرایی قانون مبارزه با دخانیات اعمال شده به نظر می رسد مهمترین استدلال دولت در مستثنا کردن قهوه خانه ها از منع عرضه قلیان، بیکار شدن قهوه خانه داران بود. واقعیت این است که از سال ۸۶ که آئین نامه قانون مبارزه با دخانیات به تصویب رسید، ۱۰ سال فرصت برای جمع شدن قلیانها، داده شد، ولی این مهلت هیچگاه به اتمام نرسید، و بعد هم مصوبه دولت، قهوه خانه ها را از شمول این آئین نامه استثنا کرد.

در این میان، عده ای از طرفداران قلیان، استدلال کردند با جلوگیری از عرضه قلیان در قهوه خانه ها، قلیان به خانه ها می رود و مردم را بیشتر بیمار می کند، زیرا هم ارزانتر تمام می شود و هم سایر اعضای خانواده که تمایلی به دود ندارند، در معرض دود دست دوم قرار می گیرند.

اما گویا خطر این اتفاق ازخطر بیکاری عده زیادی از قهوه خانه داران کمتر باشد چرا که پیش از این رئیس اتحادیه قهوه خانه داران تهران درباره منع عرضه قلیان از بیکار شدن ۴۰ هزار شاغل در قهوه خانه های تهران، خبر داده بود.

و حالا احمدی‌مقدم با بیان اینکه در بحث برخورد با دخانیات وزارت بهداشت ماموریت دارد، می گوید نظارت در این بخش برعهده وزارت بهداشت و صنف مربوطه است.

او می گوید: قراردادن قلیان در دایره جرایم، کار سختی است، اینکه قلیان را با حشیش هروئین و… ملحق و ممنوع کنیم، کار سخت و نشدنی است. احمدی‌مقدم با بیان اینکه از نظر مقررات صنفی نیز باید جلوی ترویج قلیان و دخانیات را گرفت، گفت: مصرف قلیان را باید در اماکن عمومی و غذاخوری‌ها ممنوع کرد و به نظرم این کار باید صورت گیرد و این کار نیاز به مداخله پلیس ندارد.
 وی با اشاره به اقدامات صنفی موثر در برخورد با سفره‌خانه‌های متخلف به ایسنا گفت: اگرصنف مربوطه اخطار دهد، فعالیت این‌گونه واحدها را ممنوع و جواز آنها را باطل و صنف مربوطه را برابر اختیارات جریمه کند این نیاز به ورود پلیس ندارد.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.