قندخون طبیعی هم روی سلامت مغز تاثیر می‌گذارد

ممتاز نیوز: پزشکان می‌گویند در حالی که اکنون مطمئن هستیم که افزایش قند خون تاثیر مخرب روی مغز دارد؛ اما در یک مطالعه جدید معلوم شده است که حتی میزان قند خون طبیعی اگر در بالاترین سطح نرمال باشد نیز می‌تواند تاثیر نامطلوب روی سلامت مغز داشته باشد و به آن آسیب برساند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از ایسنا، در این مطالعه وضعیت سلامت مغزی در افرادی مطالعه شد که میزان قند خون آنها در حداکثر حد نرمال بود، اما به اندازه‌ای نبود که بتوان گفت به دیابت یا پیش دیابت مبتلا هستند.

متخصصان استرالیایی در این بررسی متوجه شدند حتی این افراد نیز بیشتر از اشخاصی که قند خونشان پایین‌تر است در معرض خطر تحلیل رفتن و کوچک شدن بافت مغزی در برخی نواحی خاص هستند.

به گزارش مای هلت نیوز دیلی، دکتر نیکلاس چربوین از کارشناسان دانشگاهی ملی استرالیا در کانبرا در این باره خاطرنشان کرد که بسیاری از مطالعات قبلی نشان داده‌اند که بین دیابت نوع دوم و کوچک شدن مغز و زوال عقل ارتباط آشکاری وجود دارد؛ اما پیش از این نمی‌دانستیم حتی افرادی هم که قند خون طبیعی دارند اگر بالاترین حد قند خون نرمال را داشته باشند باز هم، اثرات سوء مشابهی را تجربه می‌کنند.

چربوین تصریح کرد: این یافته‌ها تایید می‌کند که حتی برای افرادی هم که دیابت ندارند، سطح قند خون روی سلامت مغزی تاثیرگذار است.

وی می‌گوید: هرچند این یافته نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد؛ اما در عین حال ما را به ارزیابی مجدد مفهوم قند خون طبیعی و نیز بازبینی تعریف بیماری دیابت ترغیب می‌کند.

این مطالعه در مجله آکادمی نورولوژی آمریکا منتشر شده است.

منبع: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.