قوانین دست و پاگیر، نفس جنبش دانشجویی را گرفته است/ دولتمردان با سعه صدر با نشریات دانشجویی برخورد کنند

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

محمدعلی سعادتی، دبیرکل سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) -اتحادیه دوم- در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اظهار کرد: ماه آذر، ماه دانشجویان است و ۱۶ آذر روزی است که با جنبش دانشجویی آغاز شد و این جنبش هنوز هم ادامه دارد.

وی درباره نگاه دولت یازدهم به جنبش‌ دانشجویی، گفت: دولت تدبیر و امید با نگاه اعتدال به جنبش دانشجویی نگاه می‌کند، برخلاف دولت گذشته که در آن دوره فعالیت تشکل‌های دانشجویی عملا متوقف شده بود. البته با این وجود تشکل‌های دانشجویی راه خود را ادامه دادند تا دولت یازدهم روی کار آمد و فضا برگشت.

دبیرکل سازمان اسلامی دانشجویان ایران، با اشاره به وعده‌های روحانی به دانشجویان در انتخابات ۹۲، خاطرنشان کرد: شاید در ابتدا عده‌ای می‌گفتند که این وعده‌ها شعار است، اما با گذشت زمان و در طول این یک سال و نیم می‌بینیم که فضای امنیتی در دانشگاه کمتر شده است و این روند در نهایت به سود نظام است.

سعادتی همچنین با اشاره به کارکردهای جنبش‌ دانشجویی، اظهار کرد: دانشجویان به دنبال نقد ضعف‌ها هستند و اساسا روحیه جنبش دانشجویی نگاه نقادانه به جامعه است.

وی با بیان اینکه “نقد جنبش‌های دانشجویی به معنای مخالفت نیست”، تصریح کرد: فعالان دانشجویی به دنبال اصلاح هستند؛ اما عده‌ای با جنبش‌ دانشجویی مخالفت می‌کنند و آنان را خودمختار و آنارشیسم تلقی می‌کنند؛ در صورتی‌ که قوانینی که درخصوص فعالیت تشکل‌های دانشجویی وجود دارد بسیار سخت‌گیرانه و دست و پاگیر است و نفس جنبش‌ دانشجویی را می‌گیرد.

دبیرکل سازمان اسلامی دانشجویان ایران، دلیل منفعل شدن جنبش‌ دانشجویی را مقررات و آیین‌نامه‌های سخت‌گیرانه عنوان و اظهار کرد: متأسفانه برخی آیین‌نامه‌های دانشجویی و نگاه جامعه به فعالان دانشگاهی نتواست جوانان را به سمت فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی سوق دهد.

سعادتی با بیان اینکه “اگر همت دانشجویان نبود، در این مدت جنبش‌ دانشجویی از بین رفته بود”، خاطرنشان کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن مدیریت جدید در دانشگاه آزاد، اتحادیه تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی بزرگ و فعال شده‌اند و هر سه اتحادیه با تعامل با یکدیگر فعالیت می‌کنند، امیدواریم که فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد با حمایت مسئولان دانشگاه آزاد مثمر ثمر باشد.

وی همچنین درباره نقش نشریات دانشجویی در ایجاد فضای باز در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: نشریات دانشجویی قلب تپنده جنبش دانشجویی هستند و تا زمانی که این نشریات فعال باشند، جنبش دانشجویی نیز فعال خواهد بود.

سعادی با بیان اینکه “خوشبختانه رویکرد دانشگاه آزاد در این زمینه حمایتی است”، گفت: علت افول این حوزه در دولت قبل، این بود که سیاسیون نگاه نقاد دانشجویان در نشریات را برنمی‌تافتند. اگر دولت سعه صدر داشته باشد، نشریات دانشجویی به کمک دولت می‌آید که امیدواریم در دولت آقای روحانی، نشریات دانشجویی به جایگاه اصلی خود بازگردد.

دبیرکل سادا، همچنین درباره انتقادات دانشجویان نسبت به عملکرد حراست دانشگاه‌ها در دوره‌های مختلف، وضعیت کنونی را در این زمینه، مثبت خواند و گفت: مسئولان باید تلاش کنند نگاه دانشجویان به حراست دانشگاه، تغییر کند و حراست نیز باید کمک کند تا تشکل‌ها بتوانند در جایگاه خود نقش‌آفرینی کنند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در دانشگاه آزاد اسلامی، با روی کار آمدن مدیریت جدید، نگاه حراست به تشکل‌ها و جنبش دانشجویی تغییر کرده و رویکرد حراست به تعامل با جنبش دانشجویی و حمایت از تشکل‌ها تغییر یافته است.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.